El tavle og dimensionering/opdeling af grupper

Hej LDS,

Mit første indslag her.

Jeg er ved at renovere et 70'er hus og har lige fået skiftet el tavle til en nyere. Dog havde jeg kun 2x16 amp og 2x10 amp sikringer i forvejen og det var ikke muligt at splitte mere ud pt. men der er plads i tavlen til udvidelse. 

Da vi skal bygge køkken, bryggers om osv. skal vi tænke os lidt om, hvordan dette gøres bedst ift. el.

Jeg har brug for råd ift. hvor mange/hvilke grupper jeg skal bruge til køkken med alle de apparater man har nu om dage. Her tænker jeg på følgende:

- Kogeplade med boost funktion (16 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen=
- Indbygningsosvn og emhætte (10 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen?)
- Stikkontakter 10 amp (men her er jeg så i tvivl, fordi jeg f.eks. har opdaget at jeg som nuværende ikke kan køre min el kedel og kaffemaskine samtidigt)
- Opvasker 10 amp?

Mit nuværende setup er følgende:

Komfur 16 amp for sig selv
Opvaskemaskine deler med vaskemaskine 16 amp
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Den anden 10 amp gruppen dækker over værelser og badeværelse.

Hvad er setuppet i en moderne husstand?

Tak på forhånd
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at du ikke må have en større gruppe afbryder end 20 A i bolig installation ifølge installationbekendtgørelsen 1082

Grøn energi er fremtiden ;)
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Her skal du helst dele det op i flere grupper afbryder, da køkkenet alene skal  ifølge installationbekendtgørelsen 1082 deles op i 2 gruppe afbryder, fordi disponible stikkontakter skal dels over 2 grupper afbryder og der skal være 3 disponible i et køkkenet 

Grøn energi er fremtiden ;)
Smid lige en tegning op af køkken.
En løsning kunne være, uden at vide hvordan tingene er placeret

Ovn/mikroovn/opvasker 3x10a
Kogeplader 3x16
Stikkontakter 2 stk 1x10a

#flash power, vil du ikke lige skrive hvilket paragraf der står at der ikke må være større sikringer end 20a
Hvis det  er paragraf 35, omhandler det rcd

Sidste ting.

Du må ikke bruge mindre end 1.5mm² i en fast el installation.  Tag det som en tommel regl
13 A Max = 1.5mm²
16 A Max = 2.5mm²
20 A Max = 4mm²
Dog med forbeholdt at du skal tag hensyn til længed fra tavlen og spændingfald. 

Grøn energi er fremtiden ;)
groundz skrev den 22-06-2021 18:47:35

Smid lige en tegning op af køkken.
En løsning kunne være, uden at vide hvordan tingene er placeret

Ovn/mikroovn/opvasker 3x10a
Kogeplader 3x16
Stikkontakter 2 stk 1x10a

#flash power, vil du ikke lige skrive hvilket paragraf der står at der ikke må være større sikringer end 20a
Hvis det  er paragraf 35, omhandler det rcd

 Jo sek. Jeg finder den lige 


Grøn energi er fremtiden ;)
Annonce
groundz skrev den 22-06-2021 18:47:35

Smid lige en tegning op af køkken.
En løsning kunne være, uden at vide hvordan tingene er placeret

Ovn/mikroovn/opvasker 3x10a
Kogeplader 3x16
Stikkontakter 2 stk 1x10a

#flash power, vil du ikke lige skrive hvilket paragraf der står at der ikke må være større sikringer end 20a
Hvis det  er paragraf 35, omhandler det rcd

 Det er paragraf 35 i installationensbekendtgørelsen 1082


Grøn energi er fremtiden ;)
Og hvor læser du max 20a.
Jeg læser at for brugsgenstande op til 32a skal der være beskyttelse med rcd(hpfi)
Og hvorfor skulle jeg ikke selv have lov til at bestemme hvor stor forbrugsgenstand jeg vil tilslutte, når jeg har betalt forsyningsselskabet få en stor sikring
groundz skrev den 22-06-2021 18:57:53

Og hvor læser du max 20a.
Jeg læser at for brugsgenstande op til 32a skal der være beskyttelse med rcd(hpfi)
Og hvorfor skulle jeg ikke selv have lov til at bestemme hvor stor forbrugsgenstand jeg vil tilslutte, når jeg har betalt forsyningsselskabet få en stor sikring

 Det er fordi så skal du dele det over flere grupper.


Eksempel: du har et forbrug på 63 A og det er den sikring du har i kableskabet.

De 63 A skal deles over mindst 4 grupper i din tavle.

I princippet kan du have et 100 A forbrug. 

Grøn energi er fremtiden ;)
§ 35. I den faste elektriske installation skal stikkontakter til husholdningsbrug og lignende med mærkestrøm til og med 20 A samt andre tilslutningssteder i faste elektriske installationer med overstrømsbeskyttelse op til og med 32 A, være omfattet af beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen.
Stk. 2. Som beskyttelsesudstyr skal der anvendes RCD med mærkeudløsestrøm på højst 30mA.
Stk. 3. Stikkontakter for enkelte brugsgenstande, som af driftstekniske grunde ikke omfattes af RCD-beskyttelsen med mærkeudløsestrøm på højst 30mA, jf. stk. 2, skal beskyttes ved automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr end RCD med en mærkeudløsestrøm på højst 30mA.
Stk. 4. Stikkontakter efter stk. 3 skal anbringes eller være mærket på en sådan måde, at de ikke vil blive anvendt til tilslutning af andre brugsgenstande.
Stk. 5. Kravet i stk. 1 gælder ikke for følgende:
1) En elektrisk installation eller dele af den, hvor der kun er fast tilsluttet materiel af klasse II, og den pågældende elektriske installation ikke har stikkontakter eller andre tilslutningssteder.

Det står ikke i § 35, at sikringen ikke må være over 20A, eller har jeg læst forkert?

fase
S. Fabrin skrev den 22-06-2021 19:06:44

§ 35. I den faste elektriske installation skal stikkontakter til husholdningsbrug og lignende med mærkestrøm til og med 20 A samt andre tilslutningssteder i faste elektriske installationer med overstrømsbeskyttelse op til og med 32 A, være omfattet af beskyttelse ved automatisk afbrydelse af forsyningen.
Stk. 2. Som beskyttelsesudstyr skal der anvendes RCD med mærkeudløsestrøm på højst 30mA.
Stk. 3. Stikkontakter for enkelte brugsgenstande, som af driftstekniske grunde ikke omfattes af RCD-beskyttelsen med mærkeudløsestrøm på højst 30mA, jf. stk. 2, skal beskyttes ved automatisk afbrydelse af forsyningen ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr end RCD med en mærkeudløsestrøm på højst 30mA.
Stk. 4. Stikkontakter efter stk. 3 skal anbringes eller være mærket på en sådan måde, at de ikke vil blive anvendt til tilslutning af andre brugsgenstande.
Stk. 5. Kravet i stk. 1 gælder ikke for følgende:
1) En elektrisk installation eller dele af den, hvor der kun er fast tilsluttet materiel af klasse II, og den pågældende elektriske installation ikke har stikkontakter eller andre tilslutningssteder.

Det står ikke i § 35, at sikringen ikke må være over 20A, eller har jeg læst forkert?

 Du har ret. Men de skal dog være automatisk  når du bruger større end 20 A.

Dog vil jeg påpeger at der skal bruges nogle dyre ledninger/kabler ved 32 A.

Grøn energi er fremtiden ;)
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis