El tavle og dimensionering/opdeling af grupper

Hej LDS,

Mit første indslag her.

Jeg er ved at renovere et 70'er hus og har lige fået skiftet el tavle til en nyere. Dog havde jeg kun 2x16 amp og 2x10 amp sikringer i forvejen og det var ikke muligt at splitte mere ud pt. men der er plads i tavlen til udvidelse. 

Da vi skal bygge køkken, bryggers om osv. skal vi tænke os lidt om, hvordan dette gøres bedst ift. el.

Jeg har brug for råd ift. hvor mange/hvilke grupper jeg skal bruge til køkken med alle de apparater man har nu om dage. Her tænker jeg på følgende:

- Kogeplade med boost funktion (16 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen=
- Indbygningsosvn og emhætte (10 amp antager jeg - skal den have sin egen gruppe på tavlen?)
- Stikkontakter 10 amp (men her er jeg så i tvivl, fordi jeg f.eks. har opdaget at jeg som nuværende ikke kan køre min el kedel og kaffemaskine samtidigt)
- Opvasker 10 amp?

Mit nuværende setup er følgende:

Komfur 16 amp for sig selv
Opvaskemaskine deler med vaskemaskine 16 amp
Tørretumbler, fryseskab, køleskab, og alle stikkontakter i bryggers, stue, køkken og udendørs kører sammen i samme 10 amp gruppe :-/ Har som udgangspunkt ikke problemer, men kaffemaskine og el kedel kan altså ikke kører sammen.

Den anden 10 amp gruppen dækker over værelser og badeværelse.

Hvad er setuppet i en moderne husstand?

Tak på forhånd
Hej LDS, Mit første indslag her. Jeg er ved at... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
mfrost skrev den 24-06-2021 18:46:20

hr. flash power du er GALT afmarcheret med de tal du slynger ud der…. Sikkerhedstyrelse. Som er den øverste myndighed på elområdet er ikke enig med dig de har udsendt et skema som man kan følge hvis man ikke ønsker at lave en fuld dimensionering dette skema hedder  simpel dimensionering du kan finde denne vejledning på Sik.dk eller du kan spørge din faglærerpå skolen. skemaet findes her Simpel,dimensionering i den kan du se at det hedder 10 A min 1,5 mm2, 13 A min 2,5 mm2 og ved 16 A min 4 mm2…. Nu har jeg selv været en del af den side i en del år og kan for at både Fabrin og ev. Elmand er indtallatører… du er i gang med uddannelsen,og er nok højst 1,5 år henne så gør dig selv en tjeneste og lyt og læs når de 2 taler… de har mange års erfaring (måske 70-80 år til sammen) og ikke mindst læring og praktisk erfaring bag sig. Så netop med de 2 samt flere andre skal du ikke begynde at diskutere for for du får ikke et ben til jorden hvad der angår korrekthed i en elinstallation. 

 Jeg har store respekt for det du siger og jeg vil bestemt  heller ikke spille smart og være kloge Åge.

Stor respekt for folk der har mange års erhvervserfaring  og det skal de bestemt have kredit for. Ellers vil en som mig ikke kunne færdig gøre min uddannelse. Jeg er 1år inde i uddannelsen.
Men når det er sagt. Så ved jeg at mange mennesker bruger 70 gr kable og der passer de værdier du hentyder til.
Men når du bruger 90 gr kabler kan de tåle lidt højere værdier.

De værdier jeg nævner, bliver brugt dagligt i det firma jeg er hos. det er fordi vi ikke bruger 70gr kabler som er billigere end 90 gr. Eksempelvis lavede jeg et ovn udtag i går med en sikring på 16 A og der blev brugt 2.5mm² kable.
Vi følger installationsbekendtgørelsen DS 60364.
Vi bruger enda et data blad som er udgivet af SIK :)

Grøn energi er fremtiden ;)
Stefan Odense skrev den 24-06-2021 19:27:34

Når i skriver 3x16 amp. Gruppe mener i så en 5 leder 2,5kvadrat kabel altså med 3 faser?

Eller 3 individuelle 3 leder? Det giver vel egentligt det samme som ovenstående.

Kan i uddybe 

 Det er et 5Gx2.5mm² som betyder et kable har 5 ledninger. 3x faser , 1x nul , 1x beskyttelseleder (jord)


Grøn energi er fremtiden ;)
Flash Power skrev den 24-06-2021 19:27:05

 Jeg har store respekt for det du siger og jeg vil bestemt  heller ikke spille smart og være kloge Åge.

Stor respekt for folk der har mange års erhvervserfaring  og det skal de bestemt have kredit for. Ellers vil en som mig ikke kunne færdig gøre min uddannelse. Jeg er 1år inde i uddannelsen.
Men når det er sagt. Så ved jeg at mange mennesker bruger 70 gr kable og der passer de værdier du hentyder til.
Men når du bruger 90 gr kabler kan de tåle lidt højere værdier.

De værdier jeg nævner, bliver brugt dagligt i det firma jeg er hos. det er fordi vi ikke bruger 70gr kabler som er billigere end 90 gr. Eksempelvis lavede jeg et ovn udtag i går med en sikring på 16 A og der blev brugt 2.5mm² kable.
Vi følger installationsbekendtgørelsen DS 60364.
Vi bruger enda et data blad som er udgivet af SIK :)

 Undskyld. Der var jeg lige for hurtigt. Data bladet er fra NKT og ikke SIK


Grøn energi er fremtiden ;)
Flash Power:

Det er ikke korrekt at de 3 ting ovn, vaskemaskine og tumbler ikke kan køre samtidig. De monteres på hver sin fase. Skulle de komme på samme fase et par af dem, så går det alligevel, da der er samtidigsfaktor med termosater m.m. Prøv at holde det hele lidt simpelt det tjener trådstarter bedst.
Og til allersidst smider du en strømværdi tabel op. Det har ikke noget at gøre med sikrings størrelser. Den er til indstilling af overstrøms relæer.
Du gør det ikke let for spørger, med alle de hug ud i luften hvor kun nogle få rammer målet
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis