Købe hus der er bygget privat

Hej med jer

Vi har fået solgt vores eget hus, og jagten på den nye bolig er gået ind.
Vi har fundet et hus som både min kone og jeg rigtig godt kan lide.

En kollega kender dog huset, og fortæller at det er bygget af en mand der tog orlov fra sit arbejde for at bygge huset. Han har så vidt vides bygget alt selv, og der skulle være noget galt med kloakken under huset.
Det får selvfølgelig vores alarmklokker til at ringe og være ekstra forsigtige.

Han må vel ikke selv udføre de ting der skal en autorisation til, fx kloak? Når huset skal godkendes til beboelse, indhenter kommunen så dokumentation for at det fornødne arbejde er udført med korrekt autorisation?

Hvis vi vælger at gå videre med handlen vil vi nok kræve at der blvier kørt TV på kloakken samt gennemgået huset af en uvildig byggerådgiver.

Vh Lars
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at gå ind i kommunens byggesagsarkiv og se hele byggesagen. Der skulle gerne ligge færdigmeldinger på kloak, vvs og el med firmanavne.
Der er intet forkert i at forlange en kloakgennemgang. Du bør også forlange at se skelpæle.
En kritisk gennemgang af boligen bør altid udføres, evt. med ekstern hjælp.

Søren O
# Søren O

Tak for tippet, det er meget spændende. Jeg har nu kigget i arkivet, og det eneste dokument jeg har adgang til at se er byggetilladelsen fra kommunen.
Her er der anført med kuglepen

"Opføresle annulleret af tidl ejer - Ny ejer opf i stedet. Er slettet i cs + nyoprettet!!"

I byggetilladelsen ligger der tegninger over huset, og det ligner overhoved ikke det hus der er bygget???
Der er også angivet at huset vil være på 200m2 inkl 53 m2 carport/udhus, boligareal på 147m2. Det stemmer heller ikke overens med salgsopstillingen.

Meget interessant må man sige.

Der ligger ét dokument i byggearkivet jeg dog ikke har adgang til at se. Kan det være en mere korrekt byggetilladelse med korrekt tegninger?

Vh Lars
Løb skrigende bort
At huset er et selvbyggerhus behøver ikke at være et ringere hus, men få kloakken fotograferet. Det er en meget vigtig del af huset, fordi det utrolig dyrt at reparere.

fase
# S. Fabrin
At det er selvbyg kan jo stadig godt være korrekt, men jeg tænker man kan komme i uføre med evt forsikringer hvis noget af arbejdet er udført uaotoriseret?
Annonce
Er der lavet tilstandsrapport? I rapporten skal sælger også angive hvad der er lavet af selvbyg.

Og hvad siger mægler til din mistanke ift. byggetilladelser? Husk at mægler har oplysningspligt (og undersøgelsespligt) og SKAL derfor fortælle dig, hvis der er uoverensstemmelser i forhold til byggetilladelser mv.

Som Søren O siger, så ville jeg altid få en ekstern med ud inden man køber hus. Når du allerede er nervøs for husets stand, så er det endnu vigtigere. Det er penge godt givet ud og kan give ro omkring beslutningen.

Mvh. AllanE
Hvis huset ikke stemmer med kommunens tegninger skal du bede sælge om at fremlægge dokumentation for byggetilladelse og færdigmelding fra kommunen inkl tegninger der stemmer.

Det kan blive rigtig ubehageligt at eje et hus der ikke opfylder byggetilladelsen.

Derudover er jeg enig med andre omkring kloakken og byggesagkyndig. Læs tilstandsrapport og særligt oplysningsskema meget grundigt og sørg for en ejerskifte forsikring hos et selskab der faktisk dækker 

Ask
Selv på Sjælland findes der vel advokater til AT RÅDGIVE OM KØB af ejendom....


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
De manglende papirer skal i al fald fremskaffes på alt det lovpligtige, som el, kloak, vandtilslutninger osv.

Min far er blot automekaniker, og byggede sit første hun i 1973, blir 22 år gammel (og det står endnu) uden de store vanskeligheder udover alm vedligehold.

Siden til sit optium i 2008, og det var så godt nok arkitekttegnet, men det ret fysisk, har han i det store hele gjort selv (dog med hjælp fra diverse venner og familie, som heller ikke umiddelbart er håndværkere dog.

Selvbygget er velbygget.

Men jo rød flag, på alt alene hvis der er opført ekstra tilbygninger uden byggetilladelse, så kan man jo blive bedt om at rive dem ned sådan set ?
Jeg kontaktede kommunen for at høre dem ad, om de havde dokumentation for klarmeldinger fra de forskelige håndværkere.
Her fortalte han at det havde de ikke gjort siden 2016-2018 stykker, men at det måtte være op til nuværende sælger samt mægler at kunne dokumentere huset var udført autoriseret og i henhold til byggetilladelsen.
Han fortalte at kunne se 2 scenarier

1. De byggetilladelse jeg kunne se var den gældende, og at huset i så fald ikke var opført lovligt.
2. Nogen havde i sin tid indhentet en byggetilladelse, men aldrig opført huset og der så var blevet lavet en anden bygetilladelse som huset var bygget efter. Hvor den byggetilladelse var henne vidste han ikke. 

Jeg skulle i hvert fald sikre mig at alt var i orden inden jeg købte huset.

Herefter ringede jeg til mægler for at spørge ind til hvordan tingene hang sammen, og nu var huset pludselig solgt selvom det har ligget til salg i knap 700 dage.
Om det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke, men min kone og jeg trækker alligevel følehornene til os i denne situation.

Tak for de mange gode råd og vejledninger.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis