Ned dimensionering af gammelt jern rør

Hej.
Jeg står og skal montere en del rør, skal forlænge hen til bruser fra kuglehane.
Desværre er 3/4 tomme for småt og 1/1 tomme for stort. Da det er nogle gamle rør.
Hvad er den gængse metode?
Kuglehanen er før samlingen :). 
Hej. Jeg står og skal montere en del rør, skal... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kobberrør, du viser, og det er det, du skal fortsætte med. Du skal ikke blande kobber- og jernrør sammen, med mindre du vil fortsætte med PEXrør.

fase
Jeg troede at rørenden var blændet af, men det set ikke sådan ud. Der mangler den anden halvdel af et kompressionsfittings, der skal passe i den halvdel der er monteret. Dimensionen på røret kan jeg ikke aflæse på din målestok, men mon ikke det er 22 eller 28 mm. Når du reducerer ned, skal du bruge messingfittings for at undgå galvanisk tæring.

Søren O
Tak for hjælpen alle.
Det er lidt mit først gds vvs :p.

Så vidt jeg kan se er fittings Ca 28 mm, rør 22mm vil jeg skyde på.
Ville det ik være nemmest bare at lave et snit længere ned, men før knækket med en vinkel sliber. Også laver en helt samling fremfor at få noget  at passe der eller? 
Og skal man købe speciale kugle haner til kobber? De fleste eller fpes der en overgang fra d 28 mm fitting til 3/4 tomme
Det vil nok være en god ide at skære røret over, og “starte på en frisk”.
Du kan købe en kompressionsnippel eller kompressionsmuffe til ø 22 og enten 1/2” eller 3/4”. Kuglehaner kan godt tåle kobber.

Søren O
Annonce
Super er der nogen minimum afstand til tidligere samling når man starter på frisk :)?
Tak for hjælpen. Så det bare youtube nogle kobber lodning er. Og er det altid nødvendigt? Kan se nogle er loddet andre ikke 🤪
Kan du ikke løse dit problem ved at sætte en overgang til PEX i den loddede samling. Det ser ikke ud til, at der er meget plads til at skære vinklen væk og få andre fittings til at passe. Dette indlæg fordi du selv skriver, at det er dit første gds arbejde som VVS'er, og du har valgt at gå i gang med den måske lidt sværere del af VVS faget.

fase
Jo sagtens vil sgu helst igang med pex :)
Tjekkede lige priser. Bliver ret dyrt hvis man skal op i en 28 mm kompressionsmuffe til pex er der alternativer :)? 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis