Ned dimensionering af gammelt jern rør

Hej.
Jeg står og skal montere en del rør, skal forlænge hen til bruser fra kuglehane.
Desværre er 3/4 tomme for småt og 1/1 tomme for stort. Da det er nogle gamle rør.
Hvad er den gængse metode?
Kuglehanen er før samlingen :). 
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det helt nøjagtigt du spørger om?

Der er ikke en størrelse mellem 3/4 og heltomme. Med mindre det er i metrisk, som man oftest bruger i dag. 

Elektronikteknikeren
Det er lavet af en gammel maskinmester, det er nogle ret solide samlinger og rør føringer nok fra 60erne :p
Jeg synes også det virker mystisk, så igen det er min første gør det selv vvs opgave, som jeg godt tør pga den solide kuglehane før mit projekt :), gevindet passer bare hverken fra 3/4 eller hel tomme.
Ser lige om jeg kan skaffe billede imorgen. 
Det kan være den ene halvdel af en union du kigger på. Så er der ikke andet for end at skrue den af og komme videre derfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I mit hus /bygget ca. 1954) er centralvarmen opbygget med svejste rør. Disse rør er tyndvæggede i forhold til gevindrør og der kan kun skæres et meget tyndt gevind i disse og det vil ikke kunne tåle belastning fra trykket fra vandværket. Jeg tror, at du må forny alle de gamle rør.
Prøv lige at tage et billede af en samling. Jeg har tidligere set noget lavet med hydraulikfittings (skæreringssamlinger).

Søren O
Det er vel egentligt kobber samlinger :)? Det er den her hvor jeg ikke lige kan finde en dimension det passer 
Det ligner loddede kobberrør - en udmærket løsning. Er det ø 22 mm (udvendig)?
Der er ikke til at se hvad der afslutter. Det kunne ligne en nippel med udvendig gevind der er proppet af med en slutmuffe. Et par billeder fra for- og bagside vil sikkert hjælpe.


Søren O
Ved ikke om det hjælper men her er et par billedere 
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis