Batteri forsynet backup grundvandspumpe

Vi har grundvandspumpe i kælderen der køre op til ca. 10 gange i timen og vi får derfor hurtigt 10-30 cm vand i kælderen hvis den er ude af drift, hvilket vi har oplevet 2 gange. Første gang fordi HFI'en havde slået fra hen over natten (pga. en anden pumpe var brændt sammen) og anden gang fordi flyder (armen) på pumpen havde sat sig.

Og nu må det være nok, men hvor dælen finder jeg en 12/24 volt pumpe med fast/vertical flyder. Jeg kan ikke bruge den slags med en løs flyder (tyrenosse) der hænger i en ledning, da der ikke er plads nok og der ville være stor risiko for at den sætter sig fast i den anden pumpe.

Google vil simpelhen bare ikke spytte et ordentligt resultat ud på en 12volt dyk pumpe. Jeg kan kun finde små hobby modeller, og mindre udgaver til både osv.

Jeg så gerne den bare kunne strikkes sammen med et almindeligt bil batteri, der kan stå med en lader der kan vedligholde spændingen. (trickle charger)

På forhånd tak :)

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har din pumpe til at starte 10 gange i timen, skulle du overveje at få ændret på dit setup, så du enten har en større buffer brønd, eller har en mindre pumpe som primær, og så en større pumpe som "backup" i et højere niveau i tilfælde af den første fejler/ikke kan følge med. De har ikke godt af/kan ikke tåle at starte så mange gange, så ikke noget at sige til hvis dine pumper dør på 1-års-basis.

Når det er sagt, så er det jo en ret væsentlig faktor at vide, hvor stor en pumpe fysisk må være, for at kunne være nede i din brønd, for at kunne komme med et fornuftigt forslag til dig.

 

Den pumpe der døde var en billig model, der sad i en udendørs buffer brønd der samler omkring 1000liter før den pumper. Har nu smidt en Alko i den brønd.

I kælderen er det en lille bufffer på omkring 50-100 liter.
Men vandspejlet ligger ca. 1/2 meter over guldhøjde, så den bliver som sagt hurtigt fyldt.
Det ville garanteret være en god idé at opskalere, men indtil videre ser det ud til at den nuværende pumpe I kælderen har kørt mange år, (vi flyttede ind for 6mnd. Siden)

Så det reelle problem er tilfælde af strømsvigt eller mekaniske problemer.

En hvilken som helst 12v pumpe i dette design/størrelse ville der være plads til.
Det dur bare ikke med en løs flyder.

https://www.lavprisvvs.dk/grundfoss-unilift-kp150-av-1-draenpumpe-med-vertikal-afbryder-210228?gclid=CjwKCAjw8cCGBhB6EiwAgORey9ULhJP7WnyLv9EV1UzjtrsI_PT-xVuh0SR701InCqy9hpiah6qkcRoC3PkQAvD_BwE

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Vedhæftede filer:

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Prøv at søg på lænsepumpe med flyder båd
Eks som denne her ​link​​​
Attwood, Lænsepumpe, Sahara S1100, Automatisk (12V) - 1stk.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 21-06-2021 12:41:45

Prøv at søg på lænsepumpe med flyder båd
Eks som denne her link

 Ja jeg er godt stødt på nogle lignende, men jeg synes ikke umiddelbart de ser ud til at være skabt til formålet.
Måske jeg ender med et par bilbatterier og en inverter for at kunne forsyne en helt almindelig 230V pumpe?


"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Du skal også tænke på, hvor meget effekt din pumpe er på, og hvor længe den kan holdes i gang af et bilbatteri med inverter. Du kan evt. kigge på en batteri-type, der hedder LiFePO4, som bruges sammen med solcelleanlæg til lagring af strøm, da de er væsentligt mere effektive end blysyrebatterier.

Du kan også prøve at lede efter en 230V UPS, som bruges til nødstrøm ifm. computere / servere. Det er måske ikke den billigste løsning, men så får du 230V backupstrøm, som ikke kræver alle mulige Don Klytmås implementeringer.

Hellere leje end at bo på gaden.
Hvis det kun er grundvand, kan en lænsepumpe til en båd fint bruges.
Og det mest effektive er at køre 12/24 volt, iforhold til at bruge en inverter.

Vi prøver igen, i morgen --
2 grundvandspumper tilsluttet hver sin sikring i tavlen , og tilsluttet direkte jord uden om HPFI afbryderen , så kan det da ikke gå helt galt .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-06-2021 17:01:45

2 grundvandspumper tilsluttet hver sin sikring i tavlen , og tilsluttet direkte jord uden om HPFI afbryderen , så kan det da ikke gå helt galt .............

Det kan du ikke mene helt alvorligt, vel? 


fase
Jo  hvorfor ikke .........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis