Max størrelse på sikring i hovedtavle.

Der er trukket et kabel på 5x6 kvadrat kabel fra hovedtavlen til en undertavle i garagen (ca 10 meter), hvor der så sidder en 1 faset 13 A, samt 2 3 fasede 13A sikringer. i en undertavle. Den ene trefasede bliver brugt til et svejseapparat, og den etfasede bliver brugt til lys osv, jeg vil skyde på, at max belastningen derude er på 10-10Kw´ish.
I hovedtavlen sidder der en 25A, som forsyner det her 5x6 kvadrat kabel.
Nu er der en der fortæller mig, at man ikke har lov til at have større sikring i hovedtavlen, end 3 faset 16A, skal man f.eks have en 25A sikring, så må der søges om special tilladelse til det, er der nogen der kan belyse dette bedre?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det som er afgørende, er din sikring ude i "gravstenen", hvor meget juice du kan trække på din stikledning, og deraf hvor store sikringer du kan sætte til f.eks. din værksteds undertavle.
Princippielt kan du godt have en 35A sikring i din hovedtavle til at beskytte kablet ud til din undertavle, og så "kun" en 25A ude i gravstenen, men dette er ikke gunstigt/ønskeligt da du så ikke har "selektivitet" så de sikringer du selv kan tilgå, vil springe efter den ude i gravstenen er sprunget.
Af denne årsag siger man typisk, at du kun må have sikringer på samme størrelse eller mindre end hvad du har ude foran din stikledning, og helst en sikrings størrelse under aht. dine egne sikringer springer før gravstenen.
Så har du 25A ude i gravstenen, er det en god ide kun at have 16A i dine tavler, men mig bekendt er det ikke direkte ulovligt, men derimod mere aht. din egen pengepung, at du slipper for at skulle betale forsynings selskabet for at komme og skifte din gravstens sikringer hele tiden.
Har du derimod 35A eller 50A ude i gravstenen, er der ingen problemer i du har 25A som for-sikring til din værkstedstavle, forudsat resten af komponenterne (HPFI og transient beskyttelse især) er dimmensioneret herefter.

 

Der er ingen max størrelse på sikringen i tavlen. Det der kan være snak om er hvor stor din sikring er i gravstenen ude i vejen. Det skal være selektivitet mellem sikringer. Hvis det er smeltesikring regner man med en faktor på 1,6. Det vil sige at sen sikring der sidder i vej skal være større end 37,5a
Jeg mener nu at der var en bestemmelse i stærkstrøm reglementet der omtaler selektivitet som forklaret ovenfor. Den gælder dog ikke mere men mon ikke det er fortsat i den nye model.
Men selv om der måske ikke er en lovtekst der siger selektivitet , så er der forsynings selskabets leverings betingelser. De er nedfældet i det der kaldes fællesregulativet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I bolig installation må max være 20 A gruppe afbryder i en tavle 

Grøn energi er fremtiden ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis