Bejdset bordplade hjælp

Hej alle
Jeg har bejdset en bordplade med olie bejdse i farven mørk eg. Herefter har jeg efter rådgivning fra den lokale farvehandler efterbehandlet med Herdins voksolie 2-3 gange. Jeg synes dog, at bordpladen stadig er ret "fedtet" at røre ved. Den smitter ikke af, men føles klistret.

Er det noget, der går væk med tiden efter brug og aftørring med klud osv? Eller kan jeg gøre noget for, at bordpladen ikke længere er fedtet/klistret at røre ved?

Hilsen
En ung pige der prøver at fikse et gammelt afsyret skrivebord 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der har stået blank olie efter behandlingen, kan overfladen føles klistret. Det går ikke væk af sig selv.

Vent en uges tid og se om olien hærder helt op uden den klistrede overflade. Hvis ikke, er der kun den tunge gang tilbage - al olie skal fjernes og starte forfra, men denne gang må der ikke stå blank olie efter påføringen.

Husk også at lade olien tørrer helt op inden næste lag påføres.

Voksolie er ikke velegnet til bordplader - det er beregnet til møbler, men ikke til arbejdsflader som et skrivebord. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-06-2021 08:15:09

Hvis der har stået blank olie efter behandlingen, kan overfladen føles klistret. Det går ikke væk af sig selv.

Vent en uges tid og se om olien hærder helt op uden den klistrede overflade. Hvis ikke, er der kun den tunge gang tilbage - al olie skal fjernes og starte forfra, men denne gang må der ikke stå blank olie efter påføringen.

Husk også at lade olien tørrer helt op inden næste lag påføres.

Voksolie er ikke velegnet til bordplader - det er beregnet til møbler, men ikke til arbejdsflader som et skrivebord. 

 Tusind tak for svaret! 

Åh hvor jeg dog håber, at det hærder. Det er kun fire dage siden sidste voksbehandling, og det har jo også været meget varmt (det har stået i skuret). Jeg gør som du siger, og venter med krydsede fingre. Irriterende at jeg blev rådgivet specifikt til voksbehandling til mit skrivebord. Men man kan jo ikke leve med et klistret skrivebord...🙈
Du kan forsøge at gnide mest mulig af voksen af med tørre og rene klude mens du venter på alt hærder op. Efter fire dage og pladen stadig er fedtet er jeg ikke optimistisk. Olien burde være hærdet op, men det gør voks ikke.

Jeg har undersøgt Herdins voksolie nærmere, og må desværre konstaterer du har fået et førsteklasses tredjerangs råd.

P.S. Holden tråden åben og meld tilbage med udviklingen. Arsenalet af "Cowboytrick" til afhjælpning af problemet er langtfra udtømt.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 21-06-2021 10:57:20

Du kan forsøge at gnide mest mulig af voksen af med tørre og rene klude mens du venter på alt hærder op. Efter fire dage og pladen stadig er fedtet er jeg ikke optimistisk. Olien burde være hærdet op, men det gør voks ikke.

Jeg har undersøgt Herdins voksolie nærmere, og må desværre konstaterer du har fået et førsteklasses tredjerangs råd.

P.S. Holden tråden åben og meld tilbage med udviklingen. Arsenalet af "Cowboytrick" til afhjælpning af problemet er langtfra udtømt.   

 Opdatering: det er som om, at det er blevet lidt bedre, og bordpladen ikke føles klistret som sådan mere. Men hvis det er generende, hvordan anbefaler du så, at man fjerner olien igen? Og kan man evt. putte lak på i stedet?


Løsningen med lak gemmer vi til senere.

De næste par dage vil jeg anbefale du fjerner olie/voks med brun sæbe og masser af knofedt. Det er ikke usædvanligt at processen skal gentages 4 - 5 gange eller mere i den næste uges tid for et tilfredsstillende resultat, men lad bordpladen tørre helt op mellem behandlingerne.

Du vil muligvis opleve at meget af bejdsen også fjerne, men det er der råd for.

Meld tilbage hvad resultatet bliver efter denne behandling, så tager vi den derfra.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis