Sandblæsning før træbeskyttelse af drivhus?

Jeg skal have malet mit hvide drivhus sort. Det er bygget af fyrretræ, og jeg forudser et mareridt af en opgave med at slibe det før det skal males indvendig og udvendig.
Er der mon nogen her som har erfaring med at sandblæse træværk før maling? Kan man slippe for den manuelle slibning og klare det med en omgang sandblæsning i stedet?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sandblæsning af træværk, er sjældent nogen god løsning, sandblæsning fjerner mest af de bløde træ, så du kommer til at stå tilbage med en meget ujævn overflade.
Måske en varmeblæser kan blødgøre malingen, så du kan skrabe den af med en spartel.

Sandblæsning fjerner meget af det bløde mellem årene, årene er de sorte streger på billedet.

Vi prøver igen, i morgen --
@Rantzau, jeg havde tænkt på din løsning med, kun at skrabe løs maling af og male ovenpå det som sidder fast. Mon det er en langtidsholdbar løsning? Skal det fastsiddende i så fald slibes først? 
-og @je_ns, det gør ikke så meget om overfladen bliver lidt ujævn. Det er jo "blot" et udendørs drivhus og ikke en blank fyldingsdør i stuen :-)
   Da der kommer langt mindre lys ind i et trædrivhus end der gør i et aludrivhus , så er det absout nødvindigt at det er malet hvidt , det giver optimalt lys ind som planterne har brug for . Det er nærmest en naturlov at trædrivhuse er malet hvide , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
1: Der er ingen problemer med kun at fjerne løstsiddende maling og derefter maler over med de nye vandbaserede træbeskyttelser fra GORI, og du har helt ret i at den smule ru overflade det efterlader på et drivhus intet betyder som også je_ns nævner.

2: Grunden til at drivhuse i træ er hvide, skyldes at disse drivhuse traditionelt blev desinficeret med kalk.

3: Den smule lys et trædrivhus tager i forhold til et aludrivhus er uden betydning. Som fotograf har jeg mange gange fotograferet i både træ- og aludrivhuse. Forskellen var under 1DIN svarende til 1/3 blændetrin, så påstanden om langt mindre er en myte. I begge tilfælde er der desuden rigelig lys til væksterne. I praksis er det ofte nødvendig med skygge. Tidligere blev glasset kalket for at give den nødvendige skygge.

4: Hvid farve reflekter desuden lyset, så træet ikke bliver så varmt. Derfor er sort ikke velgenet, da træ kaster sig slemt under varmepåvirkningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også