Typehus fra 2018 - porøse fuger?

Hej alle,

Jeg har forsøgt at søge lidt i forummet i forhold til nærværende problemstilling. Det er dog ikke lykkedes at finde en tilsvarende problemstilling.Vi har fået opført et typehus (med afvalmet tag og dermed udhæng) i 2018 i det nordlige Jylland. Der er ikke blevet syret af i forbindelse med murearbejdet af hensyn til tegl. Ca et år efter overdragelsen havde vi en murer forbi, for at reparere enkelte porøse fuger. Se første billede som illustrerer en tilsvarende porøs fuge fra dags dato. Hvis man kører fingeren ned over smuldrer det væk. Er der mon noget i hærdeprocessen, som er gået galt her? Det er såmænd ikke lige denne her fuge, som jeg er synderlige nervøse over - men rettere, hvis jeg kan forvente mere af den slags grundet forkert udført opmuring - når byggefirmaet ikke kommer og laver rep længere? Det skal dog siges, at de fremkommer, hvor fugerne typisk ikke er blevet komprimeret/glittet ordentligt. Jeg kan vel finde ca. 15 steder endnu på nuværende tidspunkt.

Hernæst har jeg vedhæftet to billeder (se close up for bedre illustration af forskellen i fugefarve) af vores sydvendte facade, som er særlig udsat for regn, hvor enkelte fuger fremstår mørkere (grundet fugt?) end øvrige fuger selv efter lang tid med sol lige på. Der er ingen tvivl om, at det skyldes regn - men bør de ikke affugte igen? Jeg tænker mere på frostsprængninger, mv.

Jeg savner et par yderligere indspark, så jeg selv kan blive lidt klogere på eventuelle problemstillinger i forbindelse med ovenstående - særligt på sigt. Selvom det er et 'lav-det-selv' forum håber jeg på at undgå, at jeg ender med den 'løsning'. 

God søndag.

/Kristian

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den mørkere fuge, kan lige så vel være alge/lau dannelse, det ville jeg ikke være bekymret over.

De porøse fuger, ville jeg derimod kontakte muren der har lavet det, og lave en aftale med ham om, at du mærker de 15+ steder op du har fundet, så kan han sende en mand ud at fikse de steder, så du forhåbentligt kan slippe for at skulle kontakte ham hver/hver anden måned for at få fikset 1-4 steder. Det er i begges interesse.

 

Du bør reklamere skriftligt til typehusfirmaet, som har stået for byggeriet, og gøre opmærksom på de porøse fuger.
Det ser også ud til at murerarbejdet er gået lige lovlig stærkt. Efter billederne at se har murerne ikke afsyret muren, så der ikke var mørtelrester på stenene.

fase
Det ser ud som en sten der ikke må afsyres. Så skal der mures meget " renlig" og resterne regner af i løbet af nogle år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 21-06-2021 08:27:59

Det ser ud som en sten der ikke må afsyres. Så skal der mures meget " renlig" og resterne regner af i løbet af nogle år. 

Uanset om stenene må afsyres eller ej, skal der vel ikke være mørtel på midten af stenene. Kan du ud fra billederne se om murstenene må afsyres, eller er det mokkafarven der er afgørende? 


fase
Hej alle,

Mange tak for bidragene. Jeg kan oplyse, at der ikke er blevet afsyret. Hvorvidt det skyldes, at stenen slet ikke kan tåle den proces, er jeg ikke klar over - men den har formentlig ikke godt af det. Det var ihvertfald argumentet, da jeg ved overdragelse spurgte ind til sløret. Det skulle dog eftersigende blive 'renere' med årene, jf. også ovenfor.
Jeg kan ikke præcis se om de må afsyres, men det er der mange af de lidt mørke sten typer der ikke tåler. Og desuden starter tråden med at konstatere at de ikke er afsyret af hensyn til tegl.
Vores søn har fået bygget hus i 2009 og de sten måtte ikke afsyres. Vi har sammen brugt rester til lav mur for orangeri. Vi har afsyret den del, og skyllet godt bagefter. Jeg ser ikke nogen forskel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis