Indst. Kabel

hej lds
SKAL indmuringskabel gå helt ind i indmuringsdåsen? Eller er det ulovligt at jeg har fået afisoleret 3 mm for meget?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isoleringen skal gå helt ind i indmuringsdåsen. Det med at afslutte uden for dåsen er ikke lovligt og noget fusk. Du får nu valget mellem at føre kablet, så kappen kan føres et par mm ind i dåsen eller at skifte det, så det er langt nok. Tricket til at undgå den for korte afisolering, er at lave en markering på kablet et par mm længere end afstanden til kanten på dåsen eller stikke kablet ind i dåsen og lave afmærkningen der.

fase
S. Fabrin skrev den 20-06-2021 13:53:30

Isoleringen skal gå helt ind i indmuringsdåsen. Det med at afslutte uden for dåsen er ikke lovligt og noget fusk. Du får nu valget mellem at føre kablet, så kappen kan føres et par mm ind i dåsen eller at skifte det, så det er langt nok. Tricket til at undgå den for korte afisolering, er at lave en markering på kablet et par mm længere end afstanden til kanten på dåsen eller stikke kablet ind i dåsen og lave afmærkningen der.

 Jeg kunne rive de fleste kabler inden størkning. Et sted må jeg bruge krympeflex

Et sted må jeg bruge krympeflex.
Krympeflex, du bevæger på kanten af fusk. Men du er sikkert ikke elektriker. Det er en ommer, hvor isoleringen ikke kan nå ind i dåsen. Når der laves ulovligt installationsarbejde, kunne det i det mindste laves lovligt.

fase
S. Fabrin skrev den 20-06-2021 16:50:47

Et sted må jeg bruge krympeflex.
Krympeflex, du bevæger på kanten af fusk. Men du er sikkert ikke elektriker. Det er en ommer, hvor isoleringen ikke kan nå ind i dåsen. Når der laves ulovligt installationsarbejde, kunne det i det mindste laves lovligt.

Jeg endte med at starte forfra, da jeg kunne rive de to kabler der var tale om, ud af det ikke helt hærdede mørtel og lave det rigtigt. Så lærte jeg det og det er der vel ikke noget galt med. og jeg har i øvrigt haft en lokal elektriker med siden i eftermiddags. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis