Efterisolering.

Hej alle sammen,

Jeg har et et-plans hus på 124m2 fra 1960 der står overfor en renovering. På loftet ligger hvad der engang var 5cm bats og intet andet. Ingen dampspærre. Elinstallationerne løber i plastrør på oversiden af isoleringen og går igennem isoleringen.
Min oprindelige plan var at rive alle lofter ned og opsætte dampspærre og ny isolering.
En midlertidig lappeløsning kunne være at fjerne bats og udlægge papiruld - man hvor meget kan jeg ligge på uden at få problemer med kondens, når jeg ikke har dampspærre og mine installationer løber gennem isoleringen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lægger papiruld, så skal du forvente at spilde det meste af det den dag du tager lofterne ned. Bedste ville være at få lavet loftet først.
Papiruld transporterer selv kondens og kan ofte lægges uden dampspærre uanset tykkelse, men igen, bedst hvis man er færdig med at pille lofterne ned :D

Hvis det bare er midlertidigt (til næste år fx.) så ville jeg smide et par poser papiruld ud over de bats du har nu. Kondens er sjældent et problem i ældre huse fordi de er så utætte og får alt ledt væk, så hvis ikke du har problemer med det nu, har du heller ikke indtil du får lavet lofterne


 

Ved alle typer efterisolering er udluftning af loftrummet essentiel. Hvis du er deroppe en dag med lidt vind skal du kunne føle at luften bevæger sig. Altså lidt træk fra tag-fod m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input!
Der er desværre INGEN ventilation ved tagfod.
Der er kun 3 lodrette sted i hver gavl uden fuger der udgør loftsvenilationen. Da det gamle skiffereternit er påmonteret et metaltag er det bøvlet at lave yderligere her. Jeg kan evt. fjerne de 3 sten i gavlene og lave en rist for mere gennemstrømning, men sikkert ikke nok??
Det vil naturligvis hjælpe noget, men det er tagfods luften der giver den bedste udskiftning. Luften kommer nedefra og trækker ud i gavle. Så en sprække 10 - 15 mm langs udhæng er perfekt. Og så 50 mm luft imellem isolering og tag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har ret Erik, men mit oprindelige skiffereternit ligger af direkte på en lægte der ligger på ydermuren. Derfor er der desværre ingen isolering ved tagfoden. For at gøre ondt værre er der på loftet langs tagfoden brugt byggeskum flere steder…
Er der regler for hvor meget jeg SKAL efterisolere når jeg går i gang?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis