El installation markise

Hej, jeg vil gerne installere en ældre el-drevet markise på en tagterrasse. På tagterrassen er der kun to stikdåser (se billede). Ingen kontakter. Disse er placeret indendørs i en lille tilstødende udestue. Fra markisen går en ledning med 4 ledere ( se billede).

Mit spørgsmål: Kan jeg lave en løsning hvor jeg kan tilslutte markisen til stikdåsen hver gang den skal bruges? Kan man f.eks. sætte to afbrydere på en ledning, så markisen kan køres frem og tilbage? En til at styr frem og en til at styre tilbage. 

Eller er jeg nødt til at lave en fast installation med kroneafbryder?

bh
Lars
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lav en fast installation med en korrepondanceafbryder eller endnu bedre en jalousiafbryder.

fase
Altså kan jeg f.eks. sætte en jalousiafbryder på en alm ledning og så tilslutte denne ledning til stikdåsen når jeg tager markisen i brug? 
Dit kabel viser 4 ledninger: PE/jord = gulgrøn, nul = lyseblå samt sort og grå, som bliver brugt til henholdsvis kør ud og kør ind. Det kan ikke blive særlig bekostelig at trække et 3 leder kabel fra stikkontakten til den viste jalousiafbryder, som kablet fra markisen forbindes til. Uanset hvordan du vender og drejer det, skal der bruges 3 ledere til motoren: 0 og kør ind eller kør ud.

fase
Jeg kan godt følge dig. tak for svar. Idéen med en løs installation var primært at undgå at skulle bore igennem ydremuren og trække kabel, men blot have en mulighed for at tilkoble og frakoble markisen ved brug. Altså bare tilslutte den stikkontakten med et stik som løbe igennem den åbne dør og pakkes væk når markisen ikke er i brug - ligesom man gør med så meget andet udendørs udstyr..
Annonce
Du kan godt bruge din sidste metode. Altså 1 stikprop, ledning til en jalousi afbryder LINK eller drejeknap med stilling 1 - 0 - 2
En korrespondance dur ikke, en kroneafbryder kan bruges men risikabel, for det er muligt at trykke på både frem og tilbage samtidig.
Jalousi afbryder er sikret imod at trykke på begge tangenter. Den viste kan tilkøbes ramme og underlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var mit indtryk, at der er to stikdåser på terrassen, så en fast installation burde være mulig. I øvrig skal hullet bare være 10 mm. Korrespondanceafbryderen kan bruges som den halvklampede løsning, når der er endestop i markisen (hvad der som regel er). Men jalousikontakten er nr. et.

fase
Fabrin:
 du vil gerne forsvare dit korrespondance forslag, men den kan i så fald kun køre helt ud eller helt ind   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 20-06-2021 09:17:04

Fabrin:
 du vil gerne forsvare dit korrespondance forslag, men den kan i så fald kun køre helt ud eller helt ind   

 Det har du fuldstændig ret i. Med korrespondanceafbryderen er det enten eller. Så den løsning, jeg ville lave, er den med jalousiafbryderen og en fast installation. Men der blev bedt om den billigste løsning. Personligt ville jeg lave løsningen med den faste installation, men jeg er også "miljøskadet".  


fase
hej igen,
Så har jeg fået købt en jalousi afb, underlag, stikprop, osv. Tak for hjælpen indtil videre.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jalousiafbryderen skal forbindes.

På det første billede har jeg forbundet 4-leder kablet fra markisen. Sort og brun i henholdsvis op/ned og blå(nul) i rød klemme

på billede to har jeg forbundet 3-leder kablet som fører til stikket. Her har jeg forbundet jord og sat i rød klemme og ført  strøm til op/ned

Giver det mening? Eller skal nul samles i en muffe bagved
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis