El installation markise

Hej, jeg vil gerne installere en ældre el-drevet markise på en tagterrasse. På tagterrassen er der kun to stikdåser (se billede). Ingen kontakter. Disse er placeret indendørs i en lille tilstødende udestue. Fra markisen går en ledning med 4 ledere ( se billede).

Mit spørgsmål: Kan jeg lave en løsning hvor jeg kan tilslutte markisen til stikdåsen hver gang den skal bruges? Kan man f.eks. sætte to afbrydere på en ledning, så markisen kan køres frem og tilbage? En til at styr frem og en til at styre tilbage. 

Eller er jeg nødt til at lave en fast installation med kroneafbryder?

bh
Lars
Hej, jeg vil gerne installere en ældre el-drevet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jord og nul samles i hver sin samlemuffe, disse har ikke noget at gøre i en afbryde i denne opsætning.

Brun som komme fra stikkontakten er fast fase og sættes i klemmen med pil ind.
I den ene pil ud sættes sort til markisen og i den anden sættes brun til markisen, hvis pilene på afbryderen ikke passer så byttes der om på sort og brun til markisen.
Det virker:) 
Darhauge skrev den 25-06-2021 21:09:54

Tak for svar. Sådan her? 

 Yep.👍🏻

Det er korrekt nu, men de skal naturligvis samles i underlag. Samlinger af nul og jordledere kan så ikke være der hvis du fortsat bruger de store kronemuffer. Der skal bruges enkelt samlemuffer som Imaster skriver.
Det kan være denne type

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen her i tråden. Endte med denne løsning hvilket er helt fint til behovet og budgettet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis