Rupløjet som gulvbrædder

Hej

Har 12 kvm gulv som tidligere ejer har fjernet og lagt krydsfiner/fliser i stedet. Det støder op til andet gulv som er lavet med gulvbrædder

Jeg vil gerne genetablere disse 12 kvm og male hele gulvet.

Det jeg tænker er at rigtige gulvplanker koster en herregård og rupløjede tagbrædder som fx https://www.stark.dk/raw-tagbraedder-ruploejet-25x125-mm-3900-mm?id=1325-02512590390 faktisk passer helt perfekt i dimensionerne. Nu når det alligevel skal males, vil det så være helt dumt at bruge disse. Tænker jeg nok er nødt til at slibe/høvle dem først, men er de kvalitetsmæssigt ok til at bruge til malet gulv ? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke nøjes med at slibe. De bær høvles og så ryger der 2 mm
Frisk skrev den 19-06-2021 20:22:42

Du kan ikke nøjes med at slibe. De bær høvles og så ryger der 2 mm

Tror faktisk at den ene side er høvlet, men må lige i Stark og se dem live...

Men de er "hårde" nok til at bruge som gulv ?

 

Hårdheden er som fyr nu en gang er og derfor OK, og den ene side er høvlet. Problemet er, at du skal håndsorterer brædderne fordi fer og not er ikke hel præcis til gulvbrædder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vil man kunne lægge dem “råt” og så få slebet gulvet efterfølgende?
Det kan du godt. De er pløjede i feder og not ud fra den høvlede side. Så den skal vende nedad. Du skal regne med at enten svinder de meget efter at du har lagt dem. Eller osse skal de ligge længe hjemme hos dig, inden du lægger dem. De er ikke ovntørrede.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg genopliver lige den her tråd, da jeg står i nøjagtig samme situation. Hvad endte du med at gøre @atpdk?
Makyjo skrev den 12-04-2023 23:43:04

Jeg genopliver lige den her tråd, da jeg står i nøjagtig samme situation. Hvad endte du med at gøre @atpdk?

 Det kan slet ikke betale sig. Du kan købe ovntørrede fyrretræs gulvbrædder helt ned til 138 kr/m2 hvis kvaliteten ikke er vigtig. Ved tagbrædderne skal du huske at lægge prisen på afslibning oveni materialeprisen. 


Selvbygger med stort S. 
Endte med de rigtige gulvbrædder - Vurderede at det aldrig ville blive helt godt
Tak for svar begge :-)

@superdiy - det er jeg godt klar over. Mit “problem” er bare, at jeg står med et halvt sommerhus hvor de i forvejen lagt. Og da de alligevel skal slibes og lakeres, er det ikke den store merudgift at få dem her med :-P
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også