Kan ikke starte Mariner 30

Hej venner

Kan I hjælpe en nybegynder?

Jeg har lige købt en brugt båd med en Mariner 2-takts 30hk påhængsmotor med el-starter. Hos sælger satte vi kølevand på, gennemgik startproceduren, hvorefter den startede øjeblikkeligt.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke starte den!

Her er min procedure:
1. Sikre at der er kølevand
2. Tilkoble benzinslange fra plasttank, som er ca. 1/5 fuld (benzin brugt hos sælger)
3. Åbne for ventilen på tanken
4. Pumpe "bolden" hård 
5. Slå "kill" switch'en i "run"
6. Trække chokeren ud
7. Slå batteriet til 
8. Trykke startknapperne ind

Mine observationer:
El-starteren lader til at virke, og giver en fin "startlyd", men den tager aldrig "fat".

Der kommer end ikke en forkølet motorlyd med efterfølgende stop, som andre af mine 2-takst maskiner nogle gang giver.

Jeg har haft filteret af og alt ser rent og smurt ud. Choker-spjællet går fint frem og tilbage.

Tændrør er sprit nye.

Hvad kan jeg mangler at gøre?

Mvh.
Kristian 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige haft begge tændrør ude og testet dem mod stel, og der kommer en fin lille gnist. Jeg gav dem begge et par milliliter benzin, inden montering, men det gav ikke noget resultat ift. at starte.

Mit bedste lægmandsbud er, at der ikke kommer brændstof frem, da jeg slet ikke hører noget forbrænding. 
Når den er med elstart, giver man den normalt choker ved at trykke startnøglen ind, mens man drejer den til start.
Er der strøm nok på batteriet?
Prøv at giv den et pust benzin i indsugningen, så skulle den gerne lige give et par puf.
Hvor gammel er motoren ?

Vi prøver igen, i morgen --
Noget af det billigste du kan gøre, er at tømme benzinen af og hælde friskt på.
Så eleminerer du hurtigt en evt. fejlkilde som gammel benzin.
Blot for at få det krydset af på listen over mulige årsager. 

Elektronikteknikeren
Så fik vi liv den! Det var med meget stor sandsynlighed, at jeg måske havde druknet carburetoren med for meget benzin til at starte med. Vi lod den med filteret af, mens vi spiste, så den kunne lufte ud. Og så startede den i første hug! Så det rigtige i denne situation var, ikke at gøre noget ;). 

Tusind tak til jer, de kom med input så hurtigt!

Et opfølgende spørgsmål kunne måske være; hvordan man evt. fremskynder en "udluftning", hvis jeg nu kommer til at lave samme fejl på havet/i fremmed havn?
Man kan køre på starteren med lukket benzintilførsel. Så får man trykket benzinen ud af udstødningen uden at man pumper nyt ind. 

Elektronikteknikeren
Lad være med at give den choker i første omgang, starter den ikke med det samme så giv den choker.
Er den druknet så tag tændrørene ud, og kør med starteren, tør tændrørene og giv dem gerne en tur med en ligter.
Husk at slå killer switsen til, for det første for ikke at du antænder den benzin der blæses ud af cylinderne, og ikke mindst fordi du kan skade din tænding hvis du turner motoren med løsthængende tændledninger, den kan trække en gnist på ca 45 mm længde, og er der ikke etableret et gnistgab til stell, springer gnisten tilfældigt, og der er risiko for at du rister tændingen.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis