Fine’r palisander sofabord

Jeg har et palisander sofabord i fine’r som skal slibes da lakken ikke er ens alle steder. Hvordan gør man det og hvad behandler man med bagefter? 

J.S.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slibes med yderste forsigtighed, da du hurtigt får slebet igennem fineren, der ikke kendes hvor meget der er tilbage af.

Forsøg dig om du kan "nøjes" med at slibe med en korn 180 først, og så 240 bagefter, før du lakkerer om.

 

Hvis det er lak der sidder på pladen, kan du trække det af med en ziehklinge.
Sandpapir "stopper til" alt for hurtigt, og kan give dybe ridser når papiret bliver fyldt med "snask", og det er det sidste du vil have i finer. Husk på at fineren er et sted i mellem 0,2-1 mm tyk   
Træk altid i åreretningen (gælder også med sandpapir). 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak. Prøver det. Hvad skal jeg bruge når lakken er væk og jeg gerne vil have den mørke glød tilbage inden jeg lakerer?

J.S.
Hvis det ellers er en god finer, vil lakken være nok, det er jo træet der har glød og ikke en farve   

Hvis du begynder at "hælde farve på" i form af diverse bejdser så skal du være 1000 % sikker på at alt, og her mere jeg ALT lak er fjernet.
Årsagen er at er der bare den mindste rest af lak tilbage vil farven ikke hænge fast og det vil se ud som pletter eller urenheder i overfladen og så har du forvandlet er bord til brænde   

Når du har trukket lakken af, kan du tjekke overfladen, ved at køre en hårdt opvredet klud over. Du vi så opleve at der hvor lakken ikke er helt væk (eller ligger dybere), skifter træet ikke farve. Og den opvredet klud giver dig også en lille indikation hvordan træet vil se ud med lak på.
Du skal være opmærksom på at træets fibre vil rejse sig når du bruger en fugtig klud. Her det så vigtigt at lade træet tørre helt ud og så slibe ganske let, for at lægge/fjerne fibrene, inden du lakerer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Super tak

J.S.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis