Løbesod / tjære i pillefyr og skorsten

De sidste uger har det dannet sig et sort belæg i pillefyret, og der også ser ud til at slå ud gennem skorstenen. Vi har en  Blackstar pillefyr der slår sig automatisk af når temperatur er opnået (set temperatur er 65 grader, slår ud på 75 og ind på 60 grader). Al opvarming at hus og varmt vand er tilknyttet sentralvarmen / pillefyret, med oliefyr i backup, så vi kan ikke slå anlægget helt fra på sommeren. (Oliefyret er instillet til at holde en temperatur på 45 grader dersom pillefyren ikke kører.) Nu på sommeren medfører den høiere udetemperatur mange start og stop af pillefyret.

Er dette tjærebelæg kun et resultat af for lav temperatur i forbrændingen pga at fyret kører på lav effekt på sommeren, eller skyldes det forkert indstilling af fyret? Hvad kan der gøres? Vil det være en idé at køre på oliefyr på sommeren, eller vil problemet være det samme?

Brændkammer pillefyr med tjære

Underside af brænder, med tjære

Sort udslag på skorsten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ikke godt ud og det skal der rettes op på asap. Det skyldes sandsynligvis at fyret står og fedt-fyrer grundet temperaturen.
Nu skriver du ikke hvilken styring der er på fyret. Jeg har selv en 3 år gammel Black Star+ med V13 styring. Den har en ugeplan og det har de fleste ældre styringer også. Derudover har den varmtvandsprioritering så den starter når VVB bliver for kold.
Om vinteren er de fleste tidspunkter på ON og i løbet af foråret slår jeg flere og flere tidspunkter på OFF og om sommeren står de alle på OFF. Det vil sige at fyret stadig er tændt men udelukkende starter for varme vand.
Glem alt om oliefyret. Piller er billigere.
Hvordan ser asken ud? Det ser ud til at du skal have renset blæseren, kunne være medvirkende til problemet.
Og så skal i overveje at få sat en kerne i skorstenen. Et nyere pillefyr sender ikke når så meget varme ud i skorstenen så den kan risikere at blive for kold. Vi satte Isokern i vores i øvrigt 150 år gamle skorsten da vi fik pillefyr.
Prøv finde en manual til fyret og måske kikke på stokerforum.dk der er mange guldkorn at finde.
Men i skal have fundet ud af noget hurtigst muligt, det med løbesod er noget rigtig skidt. Kan jo også give skorstensbrand.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg vil bakke S. Fabrin op, og sige du skal bruge olie fyret til de "sjat fyringer" som varmt vands beholderen har behov for, der er pille fyret alt for lang tid om at regulere ordentligt og få en god brændkammer temperatur, før det for besked om at slukke igen, hvilket er årsagen til din sod-dannelse.

 

Steensen skrev den 18-06-2021 14:12:58

Jeg vil bakke S. Fabrin op, og sige du skal bruge olie fyret til de "sjat fyringer" som varmt vands beholderen har behov for, der er pille fyret alt for lang tid om at regulere ordentligt og få en god brændkammer temperatur, før det for besked om at slukke igen, hvilket er årsagen til din sod-dannelse.

 Sådan noget sludder. Når mit fyr starter op for varme vand går der mindre end 5min så buldre den afsted med 23kW.

Skulle oliefyret være bedre for skorstenen end pillefyret er det fordi det er et gammelt fyr der hælder alt for meget varme ud den vej.
Kik på det med ugeplannen og Overvej Isokern i skorstenen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 18-06-2021 13:55:19

Det ser ikke godt ud og det skal der rettes op på asap. Det skyldes sandsynligvis at fyret står og fedt-fyrer grundet temperaturen.
Nu skriver du ikke hvilken styring der er på fyret. Jeg har selv en 3 år gammel Black Star+ med V13 styring. Den har en ugeplan og det har de fleste ældre styringer også. Derudover har den varmtvandsprioritering så den starter når VVB bliver for kold.
Om vinteren er de fleste tidspunkter på ON og i løbet af foråret slår jeg flere og flere tidspunkter på OFF og om sommeren står de alle på OFF. Det vil sige at fyret stadig er tændt men udelukkende starter for varme vand.
Det lyder som en god ide. Vi har en V7 styring. Men når jeg går ind i menyen står "ønsket temperatur" til 0 grader. Betyder det at fyret ikke skiller mellem sentralvarme og VVB? Eller hvordan skal jeg slå til varmtvandsprioritering?
Når jeg setter urstyring til "aktiv" finder jeg ugeplanen.

Glem alt om oliefyret. Piller er billigere.
Hvordan ser asken ud? Det ser ud til at du skal have renset blæseren, kunne være medvirkende til problemet.
Asken er brun, og det er kun lidt af den, så det tror jeg er fint nok.

Og så skal i overveje at få sat en kerne i skorstenen. Et nyere pillefyr sender ikke når så meget varme ud i skorstenen så den kan risikere at blive for kold. Vi satte Isokern i vores i øvrigt 150 år gamle skorsten da vi fik pillefyr.
Prøv finde en manual til fyret og måske kikke på stokerforum.dk der er mange guldkorn at finde.
Men i skal have fundet ud af noget hurtigst muligt, det med løbesod er noget rigtig skidt. Kan jo også give skorstensbrand.
Ja, det er jo noget at vurdere.

 

Annonce
 Sådan noget sludder. Når mit fyr starter op for varme vand går der mindre end 5min så buldre den afsted med 23kW.
Skulle oliefyret være bedre for skorstenen end pillefyret er det fordi det er et gammelt fyr der hælder alt for meget varme ud den vej.
Kik på det med ugeplannen og Overvej Isokern i skorstenen.

Nu er det jo ret beset ikke dit fyr og skorsten, det drejer sig om, men trådstarterens problem med sod. Hvis jeg har læst spørgsmålet rigtigt, er pillefyret ikke i stand til køre længe nok til at undgå sodproblemer. Det er  det, der er givet en mulig løsning på. Der er på intet tidspunkt i svarene nævnt noget som helst om, at oliefyret er bedre for skorstenen end pillefyret. Om Isokærn er en ide har jeg ingen anelse om, af den simple grund, at skorstenen ikke er beskrevet.

fase
S. Fabrin skrev den 18-06-2021 14:08:02

Hvis du har et oliefyr som backup, så slå pillefyret fra og lad oliefyret klare det varme vand. Sæt temperaturen til 55°C. Når det så bliver fyringssæson igen sætter du pillefyret til igen.
Målene på din skorsten er ikke kendte, men måske skal du overveje Kermits forslag.

 Mange tak S.Fabrin og Steensen for innspill. Hvorledes skal jeg i så fald indstille oljefyr for at kun varme VVB og ikke sentralvarme?

Vvpriotering eller ugeplan vvb kræver at du har en motorventil eller  som et minimum en føler  i vvb.  Den nemme løsning et at gå ind i styringen under kedel  og finde tidsstyring/ ugeplan . Her stiller  du fyret til  at  køre 2 timer  om eftermiddagen  og 2 timer sidst  på natten så har du masser af varmt  vand. 
Grunden til at jeg skrev det var noget sludder var at grunden til sjatfyringerne ikke kommer af varmtvandsopvarmingen men af fyret tror den skal varme et i forvejen varmt hus op. Derfor forslaget med ugeplannen.

Til trådstarter: Dette kræver selvfølgelig at der er en føler i VVB tilkoblet fyret. Hvis der ikke er det er det en meget lille investering. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

johnm skrev den 18-06-2021 18:19:34

Vvpriotering eller ugeplan vvb kræver at du har en motorventil eller  som et minimum en føler  i vvb.  Den nemme løsning et at gå ind i styringen under kedel  og finde tidsstyring/ ugeplan . Her stiller  du fyret til  at  køre 2 timer  om eftermiddagen  og 2 timer sidst  på natten så har du masser af varmt  vand. 

 Det er en rigtig god ide. Vi forsøger denne løsning, så ser vi om det kan afhjælpe problemet med løbesod i fyr og skorsten.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis