Vindueslysning - Hvilken slags puds?

Hej

Jeg har netop fået nye vinduer i, og i den forbindelse røg noget af pudsen af. Forventeligt - da det er et hus fra 70'erne. Men, hvad gør jeg nu?

Jeg har ikke prøvet dette før, så hvis I kan lave en kort guide, og link til hvad jeg skal købe?

👉 Vil denne være god? https://www.jemogfix.dk/weber-quickrep-5-kg/4172/9049555/ Der står den kan lave fyldninger på op til 50 mm. Det tænker jeg vil være ret godt?

Tak for hjælpen 🙌

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge helt almindelig strandmørtel med lidt cement i. Men sådan et produkt fra Weber dur sikkert også.

Din udfordring bliver at overgangen mod det eksisterende næppe bliver helt usynlig. Så der er nok brug for lidt spartel og filt før at siderne er helt pæne.

Du har også en anden tråd herunder om bundpladen. Strengt taget må det anbefales at du laver en trænings nu hvor du har fået et vindue med not, ellers skulle du jo have bestilt vinduet uden not.

Men du kan godt pudse op i bunden hvis det virkelig er dit ønske. Der skal du dog nok starte med lidt beton (sand og cement) for at komme op i den ønskede højde i få lag 

Ask
Til at reparere skaderne i pudsen ville jeg bruge det i linket. Det du har fundet er spartelmasse.
Til rep. af puds i vindue

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
AskH. skrev den 17-06-2021 08:03:34

Du kan bruge helt almindelig strandmørtel med lidt cement i. Men sådan et produkt fra Weber dur sikkert også.

Din udfordring bliver at overgangen mod det eksisterende næppe bliver helt usynlig. Så der er nok brug for lidt spartel og filt før at siderne er helt pæne.

Du har også en anden tråd herunder om bundpladen. Strengt taget må det anbefales at du laver en trænings nu hvor du har fået et vindue med not, ellers skulle du jo have bestilt vinduet uden not.

Men du kan godt pudse op i bunden hvis det virkelig er dit ønske. Der skal du dog nok starte med lidt beton (sand og cement) for at komme op i den ønskede højde i få lag 

 Hej Ask.


Tak for dit svar.

Min tanke var at fylde hullerne op, og så ellers fuldspartle hele væggen, så jeg er ikke så nervøs for at kunne se overgange mellem eksisterende og nyt. Det skal jeg nok kunne redde via sandspartel.

Den her tråd er udelukkende møntet på de store huller som er kommet ind i siderne. Men kan se at S.Fabrin henviser til dette, så påtænker at købe det i dag, og gå i krig med det: https://www.jemogfix.dk/cempexo-opmuringsmoertel-15kg/4172/9055774/

Ja, jeg har en anden tråd også, da vinduet der har væsentlig mere plads på alle sider, så var i tvivl om, hvordan jeg skulle gribe det an. Men jeg er nået frem til, at jeg bruger en træplade som vinduesbundstykke og så eller pudser/spartler siderne op. Det vil give det mest holdbare i længden, hvis der kommer til at stå planter og drikkelse med kondens på overlaget.

S. Fabrin skrev den 17-06-2021 08:07:58

Til at reparere skaderne i pudsen ville jeg bruge det i linket. Det du har fundet er spartelmasse.
Til rep. af puds i vindue

 Super 🙌

Det vil jeg købe og give et forsøg. Er det noget med at man skal fugte væggen inden, man kaster det på? Det synes jeg at jeg læser nogle steder.
Flere steder læser jeg også, at der skal være en lukket fuge på indersiden. Det er der jo slet ikke plads til her. Skal jeg så fjerne noget puds ind mod vinduet, for at smide en bagfuge på, mellem isoleringen og pudsen. Eller er det nok at der er det her puds, og at der kommer bagstop og fuges udvendigt?
Når der er bagstop sat i udefra, behøver du kun at fuge udvendigt. Du har jo ingen fuge indvendig, fordi vinduet går helt tæt på væggen. Hvis der havde været en afstand mellem vindue og mur, havde der været plads til en fuge. Som vinduesbænk vil jeg nok anbefale noget fugtsikkert f.eks. en plade med laminat på. De fås færdige til vinduer.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også