Stænkbeskyttelse væg

Er ved at lave nyt køkken, hvor tanken umiddelbart var at sætte fliser på væggen ved vask og komfur, men er nu nået frem til, at de vil virke forstyrrende i forhold til køkkenets øvrige udtryk.
Men mangler så ideer til, hvad man så gør.
Vi forestiller os, at løsningen skal dække fra vindueskarmen og til hvor køkkenbordpladen ender ved kaffemaskinen.
Selv om det ikke er et Ikea køkken, har vi set på muligheder hos Ikea, og de har bl.a. noget pladeløsning, som kan fåes i fuld længde. Men den er 1,3 cm tyk, og der tænker vi, at det vil se ud som det er, der er klasket en plade op på væggen.
Så har de nogle laminatplader (Lysekil) kun godt 1 mm tykke, men der skal bruges 3 stk. og de skal placeres med lister, og umiddelbart er jeg ikke vildt begejstret for disse listesamlinger.
Nogen som har erfaring med disse, og som evt. har monteret dem uden lister med et godt resultat? Jeg forstiller mig, at man måske godt kan montere dem på en pæn måde med monteringslim, da man jo mere eller mindre kan trykke ting på plads i den afstand, som man ønsker.
De fåes i forskellige farver og mønstre, og vil hælder nok umiddelbart til hvide, men andre kan måske se lidt mere kreative ideer, uden at der kommer for meget spræl.
Eller er der nogen, som har forslag til helt andre løsninger, som vi slet ikke har tænkt på.

Kurt B. Andersen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg så engang at Berry Alloc også laver vægpaneler..
Det er jo ikke markant anderledes end det du foreslår, men måske bedre kvalitet??
Vægpaneler​​​

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

En glas plade, evt. med farve
en rustfast stål plade

Tak for Jeres indspark.
Vi kigger nu nærmere på vægpanelerne fra Berry Alloc. Der er angiveligt en del, som forhandler det, men ingen af dem vi har besøgt har dem hjemme og heller ingen prøver eller brochurer. Det ene sted vidste de slet ikke, at Berry Alloc også lavede vægpaneler, kun gulve.
Hos den lokale Stark vidste de godt, at de fandtes, men havde heller intet materiale om dem, men de kunne huske, at de havde solgt nogle af dem for nogle år siden.
De ville nu undersøge nærmere om pris m.m. og så vende tilbage. Men de skal hentes i Norge. Men nu afventer vi lige og ser, hvad de kan tilbyde og hvornår.

Kurt B. Andersen
Spændende..
Skrov gerne mere, om dine erfaringer, også med at skaffe dem🙂

Så kan jeg endelig afslutte  denne tråd.
Mens jeg afventede svar fra Stark, var jeg en tur i den lokale XL-byg. Det kom også bag på dem, at de var forhandler af disse plader. Men de ville skaffe noget materiale og priser og kontakte mig - det skete dog aldrig.
Men Stark vendte tilbage med priser. De oplyste samtidig, at de skulle skaffes hjem fra fabrikken i Norge og for at undgå en meget dyr fragt, anbefalede de, at vi afventede, at de alligevel skulle have andre varer hjem fra Berry Alloc, og så var der en forventet leveringstid på ca. 3 uger.
Det gik dog noget i fisk på grund af ferie, således at ordren blev videregivet til andre personer, så i første omgang blev det slet ikke bestilt. Så det endte med, at der gik næsten 2½ md inden vi endelig fik leveret 3 plader og lim (som også bruges til at fuge.
Så skulle jeg lige eksperimentere med, hvad jeg skulle skære dem med, da de er ret hårde osv.
Men jeg prøvede med en stiksav med en laminat klinge på, og det gik fint. En fintandet metalklinge vil formentlig også fungere udmærket. Så prøvede jeg med en fintandet klinge på min håndrundsav, og det blev også rigtig godt.
Alle 3 skulle skæres til i højden, så de blev spændt sammen, så jeg kunne skære alle 3 på en gang, og det blev helt fint.
Der var lidt små udrivninger, men ikke mere end der var i forvejen fra de var blevet skåret på fabrikken.
Fabrikken anbefaler, at man laver et mellemrum på ca. 2 mm mellem pladerne, og derefter fuger samlingen.
Væggen man sætter op på bør være ret, idet man fuldlimer, så større ujævnheder kan formentlig være svære at udjævne. Men kan muligvis klares ved at lægge ekstra lim på. Det anbefales at man smører godt med lim på og så afslutter med at jævne det ud med en 4mm takket spartel.
Der skulle skæres lidt til omkring kontakter, og det gik let med stiksaven og en fintandet listesav.
Det var rimeligt nemt at sætte dem fast på væggen og få dem tilpasset i forhold til hinanden.
Fabrikken anbefaler, at man også holder afstand til både bund og top, så man kan afslutte med fugning.
I toppen valgte vi ikke at fuge, da vi ikke synes det ser dårligt ud nu, når pladen kun er 2 mm tyk. I bunden blev der fuget og efterfølgende valgte jeg så at sætte en sandliste på. Det var eller meningen, at vi ville undvære listen, men det på en eller anden måde forkert ud, så derfor blev listen sat på.
3 plader og 3 tuber af deres specielle lim koster ca. 1500 kr.
Og det ser så ud som på billedet her:

Kurt B. Andersen
Tak for den udførlige tilbagemelding!
Vildt jeg havde næsten en identisk oplevelse.. dog med Stark i 4100. Jeg droppede dog ordren🙂
Det ser virkelig fint ud, det du har lavet 🙂

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også