Skal vi få sandbæst huset fra 1944?

Vi har købt et hus som er bygget i 1944 (+ tilbygning fra 2003). Det skal siges, at vi er totalt nybegyndere og ikke håndværkere, så der er en del vi ikke ved. Jeg har muret op efter en gammel terrassedør blev taget ud og har - i min søgen efter hvordan jeg bedst pudser det op - konstateret, at vores hus jo nok er muret op med kalkmørtel.
Jeg ved, at det er blevet pudset op på et tidspunkt i nyere tid, og vil vædde med, det ikke er gjort med kalkbaseret puds. Jeg ved med sikkerhed det er malet med Skalcem, om det var kalket før ved jeg ikke.
Det er dobbeltmur og også pudset med "nymodens" puds indenfor.
Jeg har i forbindelse med renovering på huset konstateret at der er flere steder, hvor pudsen slipper meget nemt og det lyder da også hult nogle steder når man banker. Andre steder er der fin vedhæftning.

Så derfor vil jeg høre, om det er komplet vanvid at få huset renset, fylde fugerne op med kalkmørtel og så pudse det "forfra"? Eller er det fint nok at fortsætte med cementpuds og så ellers lade tiden gå sin gang og reparere lidt hist og her?

EDIT: jeg kan læse mig frem til at man ikke anbefaler at sandblæse pudslag af, men skal fjerne det manuelt. Det ændrer dog ikke det store på problemstillingen, så råd modtages med glæde :)
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også