1. sal vådrum med klinker

Hej.

Jeg har tidligere spurgt herinde omkring klinker i 1. sals vådrum, men er i mellemtiden blevet klogere (heldigvis).

Vi har et dejligt stort badeværelse på cirka 10 m2 på 1. salen på bjælkelag - desværre trænger det til en gevaldig overhaling (gulvvarme, klinker osv).

Jeg har efterhånden fundet frem til, at det enten hedder at støbe (ikke en mulighed) eller gulvgips.

Så langt så godt. Nu spørgsmål:

1. Er det fuldstændig umuligt at lave en gulvgips løsning med klinker større end 30X30?
2. Er Knauf den eneste leverandør af gulvgips til vådrum? - Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen steder, man kan købe det?
3. Hvordan ser følgende opbygninger ud (fra top til bund):

Klinker
Vådrumsmembran
Gulvgips
Gulvpap
Slanger
Varmefordelingsplader
Forskalling bjælkelag.

Alternativt (af hensyn til byggehøjden):

Klinker
Vådrumsmembran
Gulvgips
Gulvpap
Slanger
Varmefordelingsplader
Forskalling Mellem bjælker (på hjælpestrøer).

På forhånd tak :) 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) Til gulv tror jeg du skal affinde dig med at det er muligheden i en trækonstruktion. Det er mig bekendt ikke beskrivelser af det men jeg vil antage at det for at blive stabilt nok til større klinker bliver laget så tykt at du ender med at spare byggehøjde ved at lave en udstøbning på svalehaleplader (56mm + 30mm til fald) - og ja det kræver nok en statiker indover ift en statikberegning, her skal det måske indskydes at den udgift er minimal ift det samlede projekt.
2) Knauf er ihvertfald de eneste der reklamerer med det i deres materiale. Gulvelementerne lagerføres ikke nogen steder pga lavt volumen, men de fleste "rigtige" tømmerhandler kan hjemtage priser til dig på forespørgsel.
3) Begge kan lade sig gøre, har selv brugt option2

Husk at bruge pex med indvendig iltspærre for at undgå knirkelyde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svaret BOFH

Jeg har også haft kig på NordicFloor skumplader, der skal understøttes pr. 30. Den løsning er jeg umiddelbart mest fan af, da det virker lidt mere ligetil og “gennemprøvet”…men samtidig har jeg ikke kunne finde eksempler på folk, der har gjort det.

Mht. størrelsen på klinker, så tror jeg, chefen og jeg er blevet enige om, at en løsning med meget små fliser/mosaikker også ville være flot, og så er vi formentligt helt fri for problemet med knækket fuger/fliser, eller hvad

Hvis det bliver løsningen med små fliser og gips, ville en GF19 så være nok?
Hej
Jeg kender ikke pladerne fra nordic og har heller ikke kendskab til nogen der har brugt dem. De kan selvfølgelig godt være i orden men som du selv er inde på synes jeg at deres referencer og dokumentation er mildest talt mangelfuld, hjemmesiden (og firmaets adresse) bærer alt for meget præg af at være en hurtig webshop til videresalg.

Ang. dimensionering med GF er billedet ikke sort/hvidt da det nok mest kommer an på dine understøtninger hvor stabilt gulvet ender med at blive - Knauf har et nummer til deres produktsupport som jeg ville prøve.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis jeg husker rigtigt, skal du op i GF25, når der er vådrum. Men se på Knauf' hjemmeside - der står det.
Men da GF19 skal være fuld understøttet og GF25 kun pr 600 mm, er det nok kun en fordel at gå op i 25 mm, da du så sparer tykkelsen på understøtningen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også