Hegnsbrædder er sunket - hvad nu ?

Satte hegn op for 2 måneder siden, og syntes egentlig jeg var omhyggelig med at få brædderne slået helt sammen med gummihammeren.

Men nu har varmen bredt sig over det danske land, og så tænker jeg, at de er tørret ud og derved trukket sig lidt. De er ikke sunket længere ned i bunden, da jeg der skar en klods til og Satte ind i rillen i stolpen, så de kan ikke gå længere ned der.

Det drejer sig om i alt 3 cm.

Jeg påtænker jeg skrue topbrættene af og så skære de 3 cm af alle stolperne, så det igen passer.

Får jeg problemer med dette, når det bliver vinter og regnen igen gør brædderne godt fugtige ?

Mvh. Christian M
 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det får du sandsynligvis problemer med. jeg ville lade dem stå igennem 1. vinter og så se / mærke op hvor de ender når det er regnvejr.
Så dum ser det jo heller ikke ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-06-2021 23:36:26

Ja det får du sandsynligvis problemer med. jeg ville lade dem stå igennem 1. vinter og så se / mærke op hvor de ender når det er regnvejr.
Så dum ser det jo heller ikke ud. 

 Jo ser meget dumt ud. Så giver det jo heller ikke mening, at topbrættet er lavet med en rille på 1 cm i dybden, hvori toppen af det øverste bræt kan lægge i?


Mvh. Christian M
 

Træet vil stå at arbejde, men du kan godt regne med der går et års tid eller to, før det har "fundet sig til rette", og bliver inden for din 1cm rille.

Hvilken version af klink er der brugt?
  1. hele brædder på skrå
  2. lige på den ene side, skrå på den anden
  3. "A-formede" så der er dobbelt klink effekt

 

Steensen skrev den 16-06-2021 09:04:36

Træet vil stå at arbejde, men du kan godt regne med der går et års tid eller to, før det har "fundet sig til rette", og bliver inden for din 1cm rille.

Hvilken version af klink er der brugt?
  1. hele brædder på skrå
  2. lige på den ene side, skrå på den anden
  3. "A-formede" så der er dobbelt klink effekt

 A formede dobbeltklink  fra Jem og fix 


Mvh. Christian M
 

Tror du skal vente til træet har udvidet sig, og så fiksere de enkelte brædder til stolperne med f.eks. “rustfrie” dykkere.
Jeg har et legehus stående der er “sunket dammen”, så dørkarmen holder overdelen, og der er ca. 2 cm luft mellem brædderne. Brædderne skal fikseres med hjørnelister indvendigt i legehuset - det vil holde dem på plads.

Søren O
Annonce
Christian M skrev den 16-06-2021 09:12:12

 A formede dobbeltklink  fra Jem og fix 

 Så vil træet falde mere sammen.

Vent et års tid før du gør mere.

 

Har du ikke skruet brædderne fast, så de bliver siddende i samme højde? 1-2 mm mellem hvert bræt, når de tørrer er ikke noget problem, da det er skjult af noten.
Hvis brædderne ikke er fikseret, vil de køre op og ned i takt med vejret.
Så mål op, og sæt en streg hvor hvert bræt skal sidde, så det passer med højden på de nuværende stolper. Og giv dem så en skrue i hver side.
Se evt. denne ​monteringsvejledning​​​
jenshøj skrev den 16-06-2021 11:51:11

Har du ikke skruet brædderne fast, så de bliver siddende i samme højde? 1-2 mm mellem hvert bræt, når de tørrer er ikke noget problem, da det er skjult af noten.
Hvis brædderne ikke er fikseret, vil de køre op og ned i takt med vejret.
Så mål op, og sæt en streg hvor hvert bræt skal sidde, så det passer med højden på de nuværende stolper. Og giv dem så en skrue i hver side.
Se evt. denne monteringsvejledning

 Nej har jeg ikke. Men det må jeg lige få gjort i morgen 


Mvh. Christian M
 

Du kunne også sætte en liste under topbrædt, så den dækker mellemrummet. 
Du må først skrue brædderne fast når det er "fugtige" igen. Ikke nu, hvor de er tørret ind, med mindre du kan starte øverst og fordele luft afstanden, der lige nu er ud over alle brædderne. Jeg ville ikke save, jeg ville hellere fikserer. Bonderøven laver møllevinger, han forklarer det faktisk meget godt, hvad der sker.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis