Kan I lære mig, at skære træ i smig, pænt?

Hejsa

Jeg har nogle gange efterhånden skulle lave hjørnesamlinger, I træ..
Jeg synes det driller mig, hver gang! Jeg får enten lavet så det gaber, foroven, forneden eller bare ikke er præcist nok.
Jeg har egentlig geringsav, men jeg tror måske jeg læner mig for meget op af at vinkler bør være 45 grader, men når jeg bygger er der ofte et eller andet der gør at hjørner ikke er nøjagtig 90 grader..

Senest er jeg ved at lave lodrette kantbrædder på en bænk (opbygget a la en terrasse) men hjørnerne er altså ikke pæne..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En af de ting der kan drille er hvis din sav ikke er 100 % nøjagtig og du så ikke skærer fra begge sider.
Hvis du skal skære et smig til en billedramme, er det vigtigt at du for hvert hjørne (smig) skærer henholdsvis fra højre og venstre side af træet.
Hvis din sav er indstillet korrekt vil dine snit også blive helt lige, så start med at tjekke din sav.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du forestiller dig feks et fodpanel hvor brættet ikke er ens på top og bund.
Nu skubber du din kap sav til højre side for at skære et 45 grader snit.
Når du så skal skære den anden del, er du nød til at flytte saven over til venstre side for at skære 45 igen.

Det samme gælder selvfølgelig hvis brættet er ens på begge side, selvom det ville være nemt at bare vende brættet og dermed opnå 2 snit der er 45 grader mod hinanden. Men hvis saven ikke er 100 % i orden, så vil snittene enten binde eller gabe.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det lyder ikke usandsynligt...
Og ja, det vil jo naturligvis så gabe foroven eller forneden..
Hmm..  jeg se om jeg kan finde ud af at justere sådan en svend..
Min første antagelse går dog på det er mine evner det står og falder med😉

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Måske du kunne vise et billede af en af de samlinger du er utilfreds med, så vil det være lidt nemmere at sige noget om hvad det er der er galt ..... med saven :-)
Annonce
Du kan jo gøre som her?

Jeg bor i et profsessionelt udlejet boligkompleks, så man skulle tro de har gode håndværkere tilknyttet, til diverse renoveringer, og herunder skære i smig omkring døråbninger og vinduer... Men det har de så ikke.  

De laver det bare Trip Træsko. Altså 2 land, og en på tværs i 90 grader. Og gerne de lange lidt for lange så de også stikker ud for oven.

Totalt prof job...

Men jeg er nu ikke så sart, så lader det bare være, jeg skal ikke imponere en pige eller kvinde med en 1½V lejlighed alligevel gg ;)

Du kan lave en "vinkel test" på din sav, ved at tage 4 stumper affalds træ, som skal kunne have 45° snit i begge ender, og være lige lange (i hvert faldet 2 og 2).
Så snitter du alle 8 ender i 45° på venstre side af savklingen, og ligger dem "sammen til en billed ramme".
Hvis din sav er skæv, vil enderne enten gabe en smule på den fjerde smig-samling, eller overlappe.
Så er det ellers bare igang med at kalibrere din kap/gerings sav's vinkel justerings skinne/guide, ud fra din test.

 

Fremragende Steensen..
Det skal prøves.. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg bruger en anden metode.

Det er sjældent eksisterende karme er i vinkel, så en geringsav er nytteløs. Jeg måler direkte på væggen og sætter et mærke på inddækningen og saver med en pasende fukssvans eller listesav.

Hemmeligheden ligger i at save enten på venstre eller højre side af stregen samtidig med saven holdes lodret. Det gælder særligt inddækning med profiler.

Kun til billedrammer er en geringsav anvendelig, men fidusen med enten at save på venstre eller højre side af stregen gælder stadig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis