Ekstra nul-ledning i loftudtag

Hejsa,

Jeg skal hænge en lampe op - ikke en af mine spidskompetencer. Jeg er derfor stødt på et lille 'problem'.

Fra udtaget i loftet går der tre ledninger - en brun/rød og to blå (nul-ledninger). I den lampe, jeg skal have hængt er der imidlertid kun plads til én nul-ledning. Hvad går jeg med den overskydende ledning? Lader jeg den bare hænge eller skal den sløjfes på en eller anden måde?

På forhånd tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du have fat i en kort stump ledning som du samler med de 2 blå ledninger. Den anden ledningsende tilsluttes lampen.
Det er meget stor sansynlighed for at du vil afbryde for noget hvis du adskiller de blå ledninger, så den løsning duer ikke.

Søren O
Det er helt sandsynligt, at du afbryder noget ved ikke at forbinde de to blå nulledninger. Så få fat i et par dobbelte samlemuffer, hvor du forbinder den faste installation i det ene hul og ledningen fra lampen i det andet hul. Så er du fri for problemer med den faste installation.

fase
Fedt! Tak for svar. Lige et opfølgende spørgsmål: Jeg har en gang hørt nogen sige, at man ikke må bruge samlemuffer til lamper, men det må man så godt, kan jeg forstå på dit svar?
Hvad skulle problemet være at bruge samlemuffer, og hvis du bruger dobbelte samlemuffer er den faste installation og lampeledningerne skilt ad. Hvis det ikke var tilladt, har jeg overtrådt bestemmelsen mange gange. Der er mange, der udtaler sig om el uden at vide noget om det.

fase
Uden at lyve så kan jeg garantere at der er brugt mindst 100 millioner samlinger med samlemuffer rundt om i DK.... Ja det er lovligt.
Naturligvis er der brugt mange samlemuffer. Men der er alligevel lidt begrænsninger hvad angår loft udtag og lampeophæng.
Hvis det samles med samlemuffer skal det dækkes ind af en baldakin, og ledning skal aflastes så det ikke hænger direkte i samlemuffer hvis der er tale om en pendel.
Er det fast lampested så bliver det jo skjult.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis