Plankeværk tæt på stengærde. Godt råd til stolpe placering søges

Hej,

Jeg skal til at lave et plankeværk rundt om vores have. Rundt om grunden er der et ældre og skrøbeligt stengærde, som er ca 90 cm højt. Der er fortov hele vejen langs gærdet. Som det ses på billedet, så skråner jorden opad og kommer op i ca 110-130cm over fortov når man kommer ca 120 cm ind fra stengærdet.

Stolperne er 97x97 trykimp. stolper på 3 m. Hegnet skal være ca 160 cm højt og ca 56 m langt. Det vil være et "åbent" hegn, med forskudte samlinger, så vinden kan blæse igennem, men man kan ikke kigge direkte ind.

Mit spørgsmål er, hvor langt ned og hvor langt væk fra stengærdet skal jeg sætte stolperne? Det kommer til at være meget udsat for blæst.

På forhånd tak for hjælpen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du selv at stengærdet er meget skrøbeligt.
Måske du skulle overveje at få stengærdet lavet om til en støttemur istedet, så du er sikker på det ikke pludseligt skridder under f.eks. et skybrud.
Så kan du i samme omgang etablere hegnet helt ude ved støttemuren, plus du kan få jævnet din grund ud, så du får de sidste m² af grunden til at blive en del af din have.

Hej Steensen,
Det er rigtigt det du siger, men jeg er også nødt til at vælge mine kampe med omhu. At lave 60 m stengærde om til en støttemur er ikke en af de kampe jeg vil kaste mig ud i lige nu og det haster at få hegnet lavet.
I know the feeling, pengene er der ikke lige nu, tiden mangler, og især energien kan ikke klare opgaven.

MEn er det ikke også åndsvagt at smide gode penge efter dårlige resultater. 60m hegn bliver nu engang ikke just billigt. JEg skal selv igang med at bygge 35m hegn ind til naboen, med et budget der hedder ca. 2500kr pr meter!!! (ja, det er dyrt, men der er også tænkt i at det skal holde mindst 50 år, og ikke at det skal skiftes efter 10-15 år pga. rådne hoved stolper).

Hvis det er en "nu og her" løsning, så kør ned i den nærmeste trælast, køb 200kr moduler/hegns fag, og det antal 3x3 stolper du har brug for, og så får du det ikke lavet ret meget billigere, men det vil sikkert ikke holde mere end 5-10 år, så skal det fikses på ny.
Alternativ igang med at lave dit eget hegn med rafte træ, så kan du MÅSKE få det billigere, men der er ikke mange basøre at hente.

i givet fald ville jeg sætte det 2.5m fra stengærdet (eller mere), have 120cm nedgravede stolper og 180cm hegns højde, så kan det klare en del, så længe træet er frisk nok.

Steensen skrev den 16-06-2021 08:46:58

I know the feeling, pengene er der ikke lige nu, tiden mangler, og især energien kan ikke klare opgaven.

MEn er det ikke også åndsvagt at smide gode penge efter dårlige resultater. 60m hegn bliver nu engang ikke just billigt. JEg skal selv igang med at bygge 35m hegn ind til naboen, med et budget der hedder ca. 2500kr pr meter!!! (ja, det er dyrt, men der er også tænkt i at det skal holde mindst 50 år, og ikke at det skal skiftes efter 10-15 år pga. rådne hoved stolper).

Hvis det er en "nu og her" løsning, så kør ned i den nærmeste trælast, køb 200kr moduler/hegns fag, og det antal 3x3 stolper du har brug for, og så får du det ikke lavet ret meget billigere, men det vil sikkert ikke holde mere end 5-10 år, så skal det fikses på ny.
Alternativ igang med at lave dit eget hegn med rafte træ, så kan du MÅSKE få det billigere, men der er ikke mange basøre at hente.

i givet fald ville jeg sætte det 2.5m fra stengærdet (eller mere), have 120cm nedgravede stolper og 180cm hegns højde, så kan det klare en del, så længe træet er frisk nok.

Tak for dit input :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis