Dampspærre i vinrum / kælder

I min kælder er det et lille rum på 10 m2 som jeg gerne vil indrette som lille vinkælder. Rummet er 2,3 m højt, og 1 meter er over terræn. Vægge er beton, tykke (30-40 cm) og pudsen er noget afskallet og med fugtudtræk - hvilket ikke umiddelbart virker kritisk. Men der høj luftfugtighed i rummet (som dog er ideelt til vinkælder)
Gulvet er altid koldt (uisoleret støbt gulv i 100 år gammelt hus), men væggene bliver lidt varme om sommeren, så der skal isoleres for at holde temperatur nede.
Min plan er at bygge "et rum i rummet". Dvs en forskallingesvæg med 150 mm rockwool i og en ventilationsspalte på 100 mm mellem husmur og forskalling. Jeg starter med at se hvad temperaur irummet bliver med denne konstruktion, og håber det er nok, men måske skal der noget aktiv køling på for at holde temp nede. Det må tiden vise.
Målet er at der bliver 12-16 grader C. i rummet hele året, og nu er det store spørgsmål hvor dæmpspærren skal sidde - eller om der overhovedet skal være en en?
Konstruktion bliver således:

300 mm betonydervæg ("fugtigt") - 100 mm ventileret hulrum - 150 mm rockwool -  gips eller OSB - vinrum

I hulrummet vil der om vinteren være koldt (5-10 grader) og om sommeren varmt (15-25 grader), mens der i vinrummet forhåbenligt bliver 14-16 grader.

Hvad tænker I - skal dampspærren sættes som normalt - lige bag gips/OSB - også når man laver et koldt rum??

Mvh Martin 
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis