Gulvvarme på 4. sal

Hej
Vi skal renovere vores lejlighed, som er beliggende på 4. sal i en andelsbolig på Vesterbro, KBH. I den forbindelse skal vi bl.a. samle nogle rum til et køkken/alrum, og jeg pønser på at fjerne gulvplankerne, etablere vandbaseret gulvvarme og derefter lægge nye massive gulvplanker. Etageadskillelsen er opbygget med gulvplanker, bjælker og indskudsler, og derunder underboens loft (se tegning).
Jeg bliver udfordret af, at spændet mellem bjælkerne er 90-100 cm, hvilket stiller nogle krav til gulvplankernes tykkelse (vi bør nok ramme min. 32-34mm). Jeg vil dog gerne have etableret gulvvarme, men efter at have undersøgt det lidt, lyder det ret uoverkommeligt med ekstra indskudte bjælker, hvilket formentlig bliver uforholdsmæssigt dyrt.

Er der nogen LDS’ere der har erfaring med ovenstående, eller en fagnørd der vil forklare mig, hvordan jeg kan bygge det op…-helst uden en alt for stor niveauforskel.
Mvh. Kasper

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du glemt tegning.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Konstruktionen ser ca. sådan ud:
Jeg har netop lagt gulvvarme med samme konstruktion som dig. Dog i et hus med kælder. Jeg rettede gulvet op med gulvstøer på tværs af bjælkerne med center-center afstand på 40-50 cm. Det gør selvfølgelig dit gulv bliver hævet, men du kan evt vælge et parketgulv som er noget tyndere på toppen. Herefter sporplader. Fordelen med gulvstrøerne er det giver dig plads til, at trække slanger frem og retur til de forskellige kredse. Vi beholdte leret, da det eftersigende skulle have en god lydisolerende effekt (ikke varme). Efter gulvet var hævet med 40mm fra gulvstrøer var der plads til 45mm isolering. Hvis du er ligeglad med lyden som nok går mest udover din underbo, kan du fjerne leret og få plads til 100-150 mm ekstra isolering. Men som sagt skal du have plads til at trække slangerne under gulvet. Det bliver svært hvis hvis plader ligger direkte på bjælkelaget. Det kan måske blvie problematisk at få gulvvarmen tilsluttet da du skal etablere en blandesløjfe til at styre temperaturen på din gulvvarme. Har i et et-strengs system vil det formentlig gå udover dine overboers temperatur i deres radiatorer. 

En måde at forstærke det på er at lave små tværgående lægter imellem bjælker. så får du kortere afstand imellem understøtninger, og kan have gulvspån/ sporplader forsænket ned imellem bjælker. På den måde er det kun gulv tykkelse der kommer over bjælkelaget.Der kan laves hak i bjælker tæt på understøtninger så slange kan komme over i næste fag.
Men det er nok en konstruktion som ikke indbyder til gulvvarme.
Indskuds ler i etage ejendomme har også en brandhæmmende virkning ligesom det er støj dæmpende. Så af begge grunde skal det beholdes, så på den måde er der ikke meget plads til isolering på din side.
Du har jo ikke helt kolde gulve nu alene ved at underboen har varme på.
Hvis du så varmer din halvdel ar etage adskillelse op til 28-30 grader så virker det jo stort set lige så godt hos naboen under ved at deres loft bliver varmt.
Der er sikkert også stramme grænser for hvor meget gulve på hæves ved døre der skal åbnes osv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis