Montering af fastkarmsvinduer.

Tirsdag går det løs - Det store vinduesparti skal skiftes. I den forbindelse et enkelt spørgsmål.

Jeg monterer:
-1 stk. Terassedør
-3 stk. Udestueelementer (gulv til loft).

Flere anbefaler enten fugebånd eller sløjfe mellem elementerne for at tætne.

Jeg er bare usikker på om et bånd/sløjfe vil give problemer med at få skruet elementerne helt tæt sammen. Derfor overvejer jeg, trods alle anbefalinger, kun at lægge en silikonefuge mellem elementer og skrue det sammen med skruer og afslutningsvis en diffusionsåben fuge udvendig ved samlinger. På denne måde bliver det tæt mod både vind og vand.

Hvis jeg benytter sløjfe/bånd risikerer jeg vel at der 1-2 mm hulrum/kuldebro mellem elementerne?

Er jeg helt hen i vejret eller?

Sidst, men ikke mindst:
  1. Gode anbefalinger til, hvilke skruer der er gode at bruge til at skrue fastkarmsvinduer/udestueelementer sammen? 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger sløjfer, kan du få elementerne sat helt sammen. Udvendig fuger du så samlingen med en overmalbar fuge. Så er samlingen helt tæt. Elementerne samler du med skruer der forsynes med dækkapper for at det skal se pænt ud. De skal ikke gå helt igennem begge karmstykker. Til fastgørelse i mur kan du bruge karmskruer.

fase
Ok. Jeg formoder, at sløjfes primære formål er at stabilisere vinduespartiet. Det giver faktisk god mening. Men at finde en liste der lige passer er nok svært. At skære den selv så den passer, er nok endnu sværre. I hvert fald for menigmand uden den slags fagværktøj. Vi taler jo om mm præcision, for at den hverken skal være for stor eller for lille. 
Tag en tur i byggemarkedet og se on der ikke findes en liste, der passer i noten i vinduer og dør. Listen behøver ikke passe stramt, så det er ikke mm præcision, men skal nå fra top til bund. Listen bliver fastholdt i noterne.

fase
Jeg kunne jo skære nogle flamingolister, de vil have den beskyttende effekt mod vind. Men de vil nok næppe have nogen afstivende effekt. 
Prøve-selv-mand skrev den 14-06-2021 15:58:09

Jeg kunne jo skære nogle flamingolister, de vil have den beskyttende effekt mod vind. Men de vil nok næppe have nogen afstivende effekt. 

Det skal være træ, fordi feren også har den funktion, udover at gøre samlingen vindtæt, at afstive sideværts. 


fase
Annonce
Javel👍. Hvor mange skruer vil du give på de lodrette poster, hvor elementerne samles? Tænker selv omkring 2 stk. fra begge sider. Dvs. 4 stk. ved hver samling, som skrues i forskudt således, at elementerne fastspændes jævnt fordelt langs hele den lodrette post. Er det gangbart?

Herudover tænker jeg én skrue ved hvert vindue, som skrues i overliggeren.

Vil du fastgøre til sokkel og hvor helt præcist vil du gøre det?

På forhånd tak. 

Hvis man anvender den såkaldte sløjfe og i øvrigt fuger udvendigt med diff åben fuge, på samlingerne, så er det vel egentligt ikke nødvendigt med silikone mellem udestueelementerne? 
Jeg kender ikke dine elementer. Er der ikke en montagevejledning med elementerne? Fastgørelse til soklen kan du gøre et par skruer i hvert element.
Du behøver ikke silikone mellem elementerne, når du fuger udvendig. Fugen skal ikke være diffusionsåben, men overmalbar. Den er jo kun få mm bred. Diffusionsåbne fuger bruger du i enderne, hvor der er hul helt igennem.

fase
Kan en almindelig acrylfuge bruges udvendig? Den er overmalbar og har vel også nogen grad af vandafvisning?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis