Gulvvarme oven på eksisterende betongulv u. Isolering?

Jeg har læst alle (tror jeg da biggrin ) indlæg omkring gulvvarme med PEX rør og beton her på lav-det-selv.dk, men jeg mangler at finde ud af én ting.

Kan der laves gulvvarme oven på et eksisterende betongulv, uden at der anvendes isolering, eller vil varmetabet være alt for stort ned ad til.

Er det helt ude i skoven? Hvad mener I?

Alternativet er radiatorer, men der er jo også en del arbejde ved at trække rør, og egentlig har jeg det bedst med gulvvarme ideen

mvh
Kenned
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for rum vi taler om ???

Kender du noget til den isoleing der er der i forvejen ??

Husk på at du skal have hugget gulvet op, Medmindre du har 8-10 cm fri under dørene !!!

MVH Njord
Det er en slags værksted, med støbt betongulv (ved ikke hvor tykt) og uisolerede vægge. Disse skulle naturligvis isoleres.

Tjaaa der er nok ikke anden udvej end at hugge det gamle op, hvis der skal være gulvvarme, men jeg kunne jo bare hæve døren de 8-10 cm, det er der plads til.
Hvis der ikke er isoleret, så har du en temmelig stor jordklode, som du alene vil forsøge at varme op med din gulvvarme.... ;-)

Jeg ved, det lyder som en kæmpe opgave at hugge gammelt gulv op, men det er relativt nemt (forudsat der ikke er armering i). Er det armeret, vil jeg nok overveje endnu engang - afhængig af størrelsen på gulvet.

Men prøv evt. at kontakte Wavin - evt. på deres hjemmeside www.wavin.dk. De er ret flinke til at hjælpe, også selvom man ikke er prof.

Mvh.

Jan R.
Jeg overtog et sommerhus, hvor der i bade var lavet gulvvarme i et
beton gulv uden isolering. Om sommeren, når gulvet har en grundvarme
kan det varmes op, så man kan mærke at der er gulvvarme - men om
vinteren, så kunne jeg fyre 150 W/m2 af i 2 døgn unden at det kunne mærkes på gulvet (det er ren fyring for gråspurve).

Så huk gulvet op - det er den eneste rigtige

Mvh,
jan
Når det er et værksted kan en mulighed jo også være at nøjes med gulvet som det er, isolere vægene. Og så montere et kalorifære anlæg ( varmluftanlæg ) så kan du holde en ganske lav temp når du ikke bruger rummet og samtidig have muligheden for ret hurtigt at varme rummet op når du er igen med noget....

Det er nok den billigste måde, både hvad gælder etablering og hvad gælder drift.

Du kan ente købe et brugt anlæg med oliefyr, eller et anlæg der kobles på det eksisterende centralvarme anlæg.

MVH Njord
Annonce
Tak for Jeres svar!
Jeg har ikke råd til at varme jordkloden op, og da jeg ikke tror at der er armering i betongulvet, lyder det som en plan at hugge det op biggrin
Hej kenned...

Inden du hugger gulvet op osv, så check lige at dit centralvarme anlæg har kapacitet nok til det ekstra lokale...

Det betyder ikke noget hvis dit kommende værksted er et ret lille rum, men er der tale om et stort rum. Så må du chevcke om der er ydelse nok i din kedel til huset incl det nye værksted.

Det er før set at der ved inddragelse af ret store ekstra rum til beboelse pludseligt ikke er ydelse nok i det gamle centralvarme anlæg.....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis