Lægning af lamelparket

Hej alle

Jeg er i gang med at planlægge at lægge et nyt lamelparket gulv og kan alle steder læse at der skal være afstand mellem gulv og væg af hensyn til udvidelse. Afstanden der nævnes er som regel 1,5 mm x bredde dog minimum 8-10 mm. Ved godt at jeg bør læse hvad producenten anbefaler. Men jeg kan ikke se at de tager højde for om gulvet lægges midt vinter eller midt sommer.
I mit hoved bør afstanden gulvet lægges med, være mindre om sommeren end om vinteren, da gulvet bliver mindre om vinteren end om sommeren.
Det kan også bare være jeg ser for teoretisk på det  

God dag
Mini me
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle gulvet blive mindre om vinteren end om sommeren? Det er ikke temperaturen men gulvets fugtighed, der får det til at udvide sig. Så afstanden mellem gulv og væg bør være min. 10 - 15 mm. Du ser alt for teoretisk (fordi du ikke har erfaring med at lægge gulve) på opgaven.   
En nilhane er bare en kugleventil, som uanset fabrikat har en evne til at gro fast, hvis de ikke en gang om året bliver lukket og åbnet og dermed motionerede.  

fase
Og så vender vi tilbage til, hvorvidt du har gulvvarme eller et elendigt u-isoleret beton-gulv nedenunder.
Gulvvarmen vil være hårdere presset om vinteren end om sommeren, derfor vil materialerne være varmere om vinteren end sommeren, men samtidigt mindre fugtige, så du vil opnå nogenlunde samme "størrelse".
Hold dig til din tommelfinger regel, så er du på den sikre side.

 

Mange tak for input, kan se at der er mange variable lige pludselig og så ender jeg igen ved 10-15 mm.

God dag
Mini me
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis