EL udtag i badeværelse

Jeg har en lejlighed fra 1940; badeværelset er ca. 170X100 og har blot en enkelt lampe i loftet, hvor strømmen går ind i rummet.

Jeg vil gerne lave et separat el-udtag i loftet til ny lampe og et udtag/kontakt på væggen (ud for spejl til lys og barbermaskine). Jeg ved, at der skal være jord på, men hvad ellers?

Har tænkt mig at fræse 3-leder ledning ind i væggene i elektrikerrør (?).
Er der krav om typen af kontakter, til afstand til vandudtag? Kan jeg bare fræse ind i "lige linier" hvor det passer bedst ift rummet?

Gode råd modtages

selverkendt er velerkendt
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke elektriker(!), men har selv undersøgt sagen til mit eget badeværelse.

Vådrum inddeles i forskellige zoner afhængig af vandbelastning. Det el-materiel som anvendes i de forskellige zoner skal være godkendt til anvendelse i den pågældende zone.

Det er overhovedet ikke let at forstå den beskrivelse som fremgår af stærkstrømsreglementet, men du kan få en version for almindelige mennesker her:

http://www.loevschall.dk/Produkter/Teknik/ipindendoors/inde.htm

Beskrivelsen af kravene til el-materiellet, derimod, kan vist ikke gøres enkelt, så den må du læse i stærkstrømsreglementet. Der er både krav til kablers isolering og kontakter og lampers modstandsdygtighed mod sprøjt, fugt, nedsænkning i vand osv. Du kan finde stærkstrømsreglementet på Nettet. Jeg kan ikke huske hvor, men jeg kan evt. maile dig den version jeg selv har hentet.

Held og lykke med projektet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis