Problem med sd kort.

I mit kamera bruger jeg et sd-kort til at gemme billederne. kortet havde jeg ude af kameraet i går da je uploadede et billede her af en solformørkelse. Da jeg satte det tilbage i kameraet siger det at der ikke er nogen billeder på det. Jeg har nu sat det tilbage i pc-en og der står på listen i stifinder : android åbner jeg den er der en masse data som ikke kan læses. Derunder er der en som hedder LOST.DIR. Åbner jeg den kommer der min sædvanlige dcim som er canons mappe og åbnr jeg den er billederne der godt nok. Hvordan reparere man sådan et kort så det igen kan læses af kameraet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har fået hentet billederne fra kortet over på computeren, sætter du kortet i kammeraet og går ind i menuen og vælger at formatere kortet. Så skulle den ged være barberet   .
Kan du ikke tilslutte kammeraet til computeren med et USB kabel, så du bare henter billederne uden at tage kortet ud? 

fase
Hej fabrin. Tak for svar. Jeg kan se billederne på computeren men ved ikke om de er "hentet " ind på den. Jeg plejer at gemme mine billeder på sdkortet og når det er fuldt så køber jeg et nyt og lægger det gamle i kassen med de andre. Så det du siger er at jeg kopiere billederne over på et andet sd-kort og formaterer det beskadigede. Det er lidt underligt at der også er et andet sd-kort som kameraet heller ikke kan læse, mens der er andre som det godt kan læse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Et bud er at du køber kort af for dårlig kvalitet. Der skal ikke meget til der kommer fejl på dem. Og når der først har været fejl, så fejler de hurtigt igen, selvom de ser ok ud, når de er formateret.
Så red de billeder, du kan, over på et andet medie, og smid så kortene, der ikke virker, ud.
Hej Jenshøj. Det er da en mulighed. det er jo svært at vide hvad man skal gi for et kort som er af god kvalitet. Kan du anbefale et mærke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej, du skal lave en mappe computeren, som du f.eks. kalder Billeder fra kamera. Så kopierer du billederne over i den  mappe. Når du har tjekket at billederne er overført, kan du slette dem på kortet.

fase
Annonce
Hej fabrin. Hvorfor skal jeg gemme dem på computeren? Jeg har mistet 100vis af billeder fordi jeg gemte dem på en extern harddisk. Så derefter besluttede jeg bare  at gemme sd-kortene når de var fulde. Den eneste reelle mulighed er vel at købe plads i skyen og det vil jeg ikke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Når det drejer sig om personlige data, der ikke må gå tabt, bør du gemme data på et medie (f. eks. computeren. nogle SD-kort eller på en extern harddisk eller SSD. Da alle de nævnte medier kan fejle, så skal man tage en backup af alle data f. eks på en ekstern harddisk eller endnu bedre på to eksterne harddiske.
Lægges backup i skyen koster det penge hver måned, men til gengæld er der automatisk backup af data i skyen så længe den valgte sky stadig eksisterer og der bliver betalt rettidigt.
kovas skrev den 11-06-2021 17:26:22

Hej fabrin. Hvorfor skal jeg gemme dem på computeren? Jeg har mistet 100vis af billeder fordi jeg gemte dem på en extern harddisk. Så derefter besluttede jeg bare  at gemme sd-kortene når de var fulde. Den eneste reelle mulighed er vel at købe plads i skyen og det vil jeg ikke.

For at redde billederne. Harddisken er kun et midlertidigt gemmested indtil du kan kopiere dem tilbage på et fungerende SD-kort.


For prisen på selv de billigste SD kort kan man få virkeligt meget plads i skyen. Oftest er de første 5Gb gratis og op til 50Gb er det under en 10’er pr mdr.
Alternativt kan du anskaffe en NAS og så tage backup på nogle gode USB stiks. Eks en til lige og en til ulige mdr. 
Jeg kunne ikke et øjeblik drømme om at gemme mine data i "skyen". Pludselig ændrer betingelserne/priserne sig, eller firmaet sælger divisionen til hvem ved hvad fordi der er kommet en ny chef eller strategi. Det er ren gidseltagning, og det bør man ikke udsætte sig selv for.

Som backup er det OK, men heller ikke mere.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis