Udskifning af stikkontakter og afbrydere

Hej

Nedenfor vises min afbryder i en lejlighed fra 1921. Den blå og grønne (jordleder) er ikke tilsluttet afbryderen og er derfor snoet væk fra denne, som vist på billedet nedenfor.

Jeg ved ikke, om jordlederen er aktiv. Efter renovation af køkken og badeværelse i 2009 er der aktiv jord i køkken og badeværelse. Men går ikke ud fra der er aktiv jord i min stue og soveværelse, fordi så havde man nok udskiftet stikkontakterne til jord. 

Er det tilladt og elsikkert at den blå og den grønne ledning ikke er afsluttet i hver sin samlemuffe bag ved afbryderen? bemærk at forfradåsen har noget støv/cement forneden.

Hvad er en sløjfeklemme til afbryder, hvad bliver den brugt til?

Samme spørgsmål angående jordlederen i den følgende stikkontakt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo stort set fået svar på samme spørgsmål i en anden tråd om samme emne og de samme afbrydere og stikkontakter. Men jeg prøver gerne igen
Der skal være samlemuffer på alle lednings ender, men det ses ofte uden og er ganske el-sikker alligevel.
Man kan stort set ikke købe kabel uden jordledere, så de kommer i overskud hvis der er stikkontakter uden jord. Så ved nederste billede monteres stikkontakt uden jor hvor 2 brune sættes i rød klemme og 2 blå sættes i blå klemme. 
Støv m.m. i bunden af forfra dåse har ingen betydning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis