Skære firkantet hul i betonflise - hvordan?

Hej

Jeg har købt en parasolfod, der skal nedgraves under min stenterrasse. Det eneste synlige der skal stikke op er en lille firkantet metalplade, som parasollen skal sidde fast i.
Jeg skal derfor skære et firkantet hul på ca. 16 * 16 cm i en af mine terrassefliser, som er 60*60*5 cm betonfliser.
Hvordan gør jeg dette?
Foden ser således ud:

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det letteste er at støbe en kopi med en firkantet udsparing hvis dine eksisterende betonfliser er standardgrå.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Passer det ikke ca med diameteren på en stor vinkelsliber hvis man skærer ind fra begge sider af flisen rundt langs kanten?

Hvis man svækker det tilstrækkeligt meget vha flere parallelle snit vil man kunne knække flige af uden at beskadige kanten så man stadig har et rent snit rundt langs kanten - den sidste rest ved hjørnerne kan fjernes med en lille vinkelsliber når man har fået det meste ud.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mine fliser er koksgrå, så jeg tror at jeg vælger vinkelsliberen.
Du kan også vælge en lille vinkelsliber. Eventuelle skærespor/kanter kan fyldes med LIP fugemasse som fås i koksgrå.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det ville være dejligt at kunne klare det med en 125 mm vinkelsliber, da jeg så ikke skal købe en ny. Hvordan bør fremgangsmåden være?
Annonce
Mærk hullet op og bor et f.eks. 8 mm hul i hvert hjørne. Med din vinkelsliber skærer du nu et spor fra begge sider og diagonalt begge veje. Så kan du slå hullet ud. Måske skal du rette kanterne af.

fase
Der har også været en tråd herinde fornyligt om at sætte en flise sammen der skulle gå rundt om en stolpe. Ligesom der vil jeg gerne slå et slag for at det sandsynligvis bliver pænere uden den slags krumspring. Istedet for at forsøge at lave et pænt hul i flisen, så skærer du hele flisen mit over og laver inhal i begge dele der samlet er lidt større end pladen.

Mellemrum mellem fliser og plade fylder du med samme sand som dine fuger. 

Ask
det er nu nemt nok
vi plejer at skære så dybt det kan lade sig gøre fra forsiden , derefter skæres i samme spor fra bagsiden , her skæres lidt længere ud til alle sider
så får du et snit der er 100 % på over side , sporende på bagsiden ses ikke
Hvis du vil have det helt perfekt, kan det skæres ud i en vandskæremaskine, kan vi hvor jeg arbejder - men er jo en lidt anden pris så ;)
-Tegn en "kopi" af firkanten på din flise
-Brug et beton/mur-bor til at lave hullerne med rette runding i hjørnerne (ligner du skal op i 10-12-16mm)
-Tag en sten skæreskive på din vinkelsliber, og så skærer du så dybt du kan fra forsiden, uden at komme forbi hullerne du har boret, men hen til dem (samme princip som når du bore for og så skære efter med en stiksav i et stykke træ)
-Vend stenen om, og så skærer du så dybt du kan tilsvarende på/fra bagsiden på samme måde.
-skær et kryds via diagonalerne, der så vidt muligt går helt igennem (evt. ved at skære fra begge sider)
-Tag en stor hammer, og slå kraftigt inde ved midten af snittene i krydset fra for/top-siden, og slå stumperne ud lidt efter lidt.

Husk at bruge høreværn og sikkerhedsbriller, en støvmaske vil også være en god ting.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis