Skift af cylinder

Kan jeg skifte en låsecylinder, når døren er låst? Jeg kan komme til låsen fra begge sider.
Det er en dør med karm, som jeg skal købe, men har allerede kørt 2 timer forgæves, da sælger ikke havde nøglerne. Nu skriver han, at har en cylinder med nøgler.
Jeg har fået svar nogle steder, at det kan man godt, men andre skriver, hvis det er en rund cylinder kan den ikke skiftes, hvis døren er låst.
Jeg vil nødig køre forgæves igen.

Håber på gode svar.

Johnny Kurt
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke skifte låse cylinder hvis døren er låst. Der sidder en skrue ude fra pal siden som skal løsnes for at trække låse cylinder ud.
Det som er spørgsmålet er om du kan få den låst op uden nøgle indefra. Ofte sidder der vrider håndtag på indersiden, og så er det meget let. Det har du naturligvis set efter.
Så er der nogle systemer hvor man kan tage håndtag og dørblik af og på den komme til den indvendige side. Denne kan være fastgjort med 2 skruer, og når det er afmonteret kan en spids tang dreje den lille pal.
Men det må du vente på om der er andre her på siden der er lidt mere inde i.
Ellers må du jo skære skruerne over uden for karmen. Det er også det man normalt gør når man afmonterer en dør. Til det er en bajonet sav med metalklinge god at bruge.
Så får du hele døren med hjem og kan eksperimentere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan godt skifte cylinder, selvom døren er låst - dog ikke hvis det er dråbeværk/profilcylinder
Hvis døren ikke er monteret (og det ikke er en 3-punkts lås), så er ret let at vride karmen ud over palen, så døren kan åbnes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis