Hess Luftvarme - Ny husejer med flere spørgsmål

Hej LDS.

Vi er blevet husejere af et hus fra 1967 på 161m2.
Huset er opvarmet med Hess Luftvarme (Model CV 20 N fra 2012) der er tilkoblet et Vaillant Naturgasfyr fra 2016 samt 2 brændeovne og 1 luft/luft varmepumpe i stuen.

Altså er varmesystemet forholdsvist nyt og vi ønsker derfor ikke at udskifte det, blot at få det bedste ud af det.

I forbindelsen med den lidt kolde vinter/forår er vi stødt på et par "udfordringer"

1. Varme
2. Støj
3. Elforbrug

1: Vi har kæmpet lidt med at holde varmen.
Fyret er sat til en temperatur på 22 grader i dagtimer og 18 grader om natten. Alligevel fik vi sjældent meget mere end 20 grader i huset.
Luft/Luft varmepumpen er ligeledes sat til 22 grader og kører også i dagtimerne.

Er der noget man kan gøre for at optimere den varme anlægget leverer?
Jeg har hørt om rensning af varmeveksleren og har også et tilbud på ca 5.000 kr fra lokalt VVS firma for den operation.
Kan det svare sig og vil det kunne give en effekt på varmen?
Her blev det også nævnt at man ifbm. at veksler var afmonteret var muligt at få renset alle kanalerne (de er i metal og ikke asbest) med bagsug - udgift ca 20.000 kr
Det virker voldsomt i mine øre, igen - kan det svare sig og vil det have en effekt på varme eller støj?

Vi har købt nye filtre og skifter ca. en gang om måneden.

Alene fra 29/1-24/4 har vi brugt 760M3 Gas + luft/luft Varmepumpe samt brænde

2: Støj 
Anlægget står i et skab i gangen og det suser ganske meget herfra.
Lågerne er lukkede og der er en rist i toppen hvor luften suges ind

Regulatoren står på 1 af 5 for blæseren, ellers bliver støjen for høj og det begynder også at suse fra kanalerne.

Kan jeg lydisolere selve Hess "kassen" eller lågerne i skabet - eller er jeg lige vidt med risten i toppen?

I køkkenet er der ikke en gulvrist som i resten af huset. Luften leveres via varmerør til en "kasse" under et af køkkenskabene og herfra kommer varmen ud via rist i soklen til skabet. Dette støjer meget! Til gengæld er luften herfra meget varme end de øvrige riste i huset.

Kan man på nogen måde lyddæmpe "kassen" eller røret der fører varmen frem til køkkenet?
Jeg mistænker  selv udformingen af "kassen" for at være skyld i støjen

3: Elforbrug
Jeg kan se at Hess-motoren er opgivet til et forbrug på 184W/time - Derfor er blæseren slukket her i sommeren, men kører jo 24/7 i hele fyringssæsonen.

Er der nogle tricks til at nedsætte dette forbrug?
Kan man fx. skifte til en mere økonomisk motor/blæser

Jeg sætter stor pris på al relevant input også hvis i kender til virksomheder med stor ekspertise med anlæggene som kan komme og gennemgå det hele samt give relevante forslag til forbedring.

Vi bor i Ballerup på sjælland

Tusind tak på forhånd
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huset har energimærke D og eneste rentable forslag til energimærke var udskiftning af ruder som ville flytte energimærke til C.

De er er 70 mm isolering i taget (built-up) 95 mm i gulvet (krybekælder under)
Væggene er oprindeligt med 70 mm isolering og er mange steder efterisolering indvendigt med yderligere 50 mm.

Pejsestuen på 37 m2 er opført i 70'erne med 175 mm isolering i taget og 125 mm hulmur med isolering i væggene.

Tak for link til tråden. Jeg har været forbi den men synes ikke helt at den besvarer mine spørgsmål 🙂


De oplyste isoleringstykkelser er ikke imponerende, og da dit varmeanlæg er optimeret ud fra problemer du beskriver er det meget begrænset hvilke forbedringer du kan opnå.

Eneste mulighed er den tunge vej med at efterisolerer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ved intet om jeres varmeanlæg, desværre..
Men er der ikke i energirapporten angivet isolering af tag som et forbedringsforslag? (Måske ej rentabelt)
70mm lyder af meget lidt, synes jeg
Plejer der ikke at være anbefalet ombygning af build-up tage fra kold til varm konstruktion?
Og hvorfor er der mon anbefalet to-lags glas I rapporten?

Nu kan jeg ikke se jeres postnummer, men energioptimering øger jo også husets værdi..
Har I påregnet renovering af huset, eller er buen spændt? Hvis der er luft, ville jeg sørge for at have fokus på energioptimering..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Jeg synes det er relativt svært at navigere i hvad der er det rigtige at gøre.

Vi skal have skiftet tagpap på taget og er blevet anbefalet af byggesagkyndig at efterisolere med kileskåret isolering og ændre konstruktionen til et varmt tag.

Jeg har haft 3 forskellige tagfirmaer ude, alle har sagt at det ikke giver mening eller kan betale sig.

VVS jeg talte med om varmesystem og evt skift til radiatorer sagde at Hess systemet ikke var så skidt endda og at det ikke ville kunne svare sig at skifte med en så ny enhed og gaskedel.

2 lags glas er foreslået fordi selve vinduerne er i rigtig fin stand, trods at de er gamle (der er ikke plads til 3 lags)

Jeg har efterhånden fået så mange modstridende råd at jeg ikke ved hvad som er ret og vrang 🙂

Jeg kan godt forstå du er forvirret! Der er meget lidt faktuelt, at forholde sig til, og alle gør sig kloge (mig selv inklusiv, jo)🙂

Ift. Taget, ville jeg klart isolere, hvis I har råd,  især hvis I alligevel skal lægge nyt pap. Hvor stor prisforskel er der?
Denne tid er vanvittig at hyre håndværkere i, og byggematerialer er også steget voldsomt i pris. Skal det være nu? Eller kan I vente et år? 

Vores vinduer var egentlig også ok, men vi skiftede til 3-lags, og der er altså enorm forskel, også komfortmæssigt.jeg så først nu, at forslaget går på ruder, ikke vinduerne.. vi har af nød skiftet gamle 2-lags termoruder til nye, de nye er væsentlig varmere, men fortsat markant koldere end 3-lags.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg sætter pris på al input! :)

Taget er de fleste steder ok og kan holde ca 5 år, få steder er det mere slidt og en forventet restlevetid på ca 2 år.
Umiddelbart kan jeg få lagt ny pap for ca 100.000
Inkl isolering kigger jeg på omtrent 250.000 

Tiderne er nemlig sindsyge og jeg har netop fået fortalt at Icopal hæver priserne med yderligere 23% i juli måned.

Så vi kan godt vente et års tid endnu, men med et fladt tag tør jeg heller ikke trække den længere end det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis