hvordan fotografere man en solformørkelse?

Jeg prøvede med at sætte et svejseglas foran både mit kamera og min smartphone. Der kommer et billede, men ikke et som jeg ser når jeg kigger igennem glasset. Bare en lysende plet.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lysende plet er vel netop solen. Den er ikke ret stor, hvis ikke du zoomer ind på den.
Du skal nok have forholdsvis kort lukketid, for at taget et skarpt billede af solen. Selv gennem svejsebriller.
Prøv at tage billeder af solen igennem svejsebrillerne, med forskellige lukketid. Når du har et skarp cirkel, ved du hvordan dit kamera skal indstilles til næste solformørkelse...

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jo men når du selv kigger igennem glasset så står solen helt klar og man kan se indhakket fra månen,her blir det bare noget udflydende noget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
En god  måde at observere en partiel solformørkelse er solformørkelsebriller , og de kan jo også blive sat foran kameratet , jeg bruger en kikkert 12X50 til at projektere solen ned på en hvid skærm (MAN MÅ ALDRIG KIGGE PÅ SOLEN GENNEM EN KIKKERT) så kan du jo tage et billede af det nedprojekteret billede , hvis du kigger godt efter så kan man også se solpletter .
I min barndom , når der var solformøkelser , tog min far et stykke glas og en petroleumlampe som blev skruet op så den sodede , så fik glasset et lag sod på begge sider , og så kunne man observere formørkelsen .
Svejsebriller kan absolut ikke anbefales .
Mvh S.H.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ok, dels tror jeg fokus har været forkert. Du skal nok fokusere manuelt , da søgeren på dit kamera nok vil fokusere forkert, når der er et glas imellem.
Og så lidt kortere lukketid.
Alt det gør dit øje helt automatisk, og lynhurtigt.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce
jthyge skrev den 10-06-2021 13:45:23

Ok, dels tror jeg fokus har været forkert. Du skal nok fokusere manuelt , da søgeren på dit kamera nok vil fokusere forkert, når der er et glas imellem.
Og så lidt kortere lukketid.
Alt det gør dit øje helt automatisk, og lynhurtigt.

 Ja det er nok problemet. Men jeg tror ikke at såden et auto digi kamera kan manuelt indstille fokus. Karl smart  Det er nok forkert at jeg skrev svejsebrille. det var et glas fra svejsehjelm til co2 svejsning. en brille til autogen ville jeg heller ikke bruge. Hvordan ned projektere du det på et papir?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Kovas............Kort og godt , du anbringer et stykke hvidt pap eller lign, stående på jorden vinkelret mod solen , så retter du en kikkert mod solen ca 0.5m fra papfladen , og prøver at fange kikkertens billede på papen , når det er en prismekikkert så skal det ene objektiv blændes , så der kun kommer et billede af solen , så skal der bare stilles skarpt , og brug et kosteskaft eller lign som støtte til kikkerten .og husk aldrig at kigge mod solen i en kikkert ..........

Mvh S.H

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis