Forsikringer, og "kørekort" til båd?

Kan nogen præcisere reglerne for hvornår man skal have forsikring og evt duelighedsbevis/speedbåd kørekort?

For en del år siden sejlede jeg primært optimist jolle, der skal man vel ikke have forsikring på eller hvad? Man skal sefølig stadig have redningsvest, være ædru osv?

En enkelt sommer, have jeg en Pioneer Sport 7 (lille 1-2 mands speedbåd), med 20 HK,som sejlede 20-22 knob,  men der er sikkert kommet nye regler siden (over 10 år siden)?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søfartsstyrelsen har en udemærket information om regler for fritidsfartøjer: https://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlads

Certifikater/uddannelse
  • Hvis dit skib er over 15 meter er der krav til uddannelse/duelighedsbevis.
  • Hvis skibet er under 15 meter men har kraftig motor (Speedbåd eller vandscooter) er der ligeledes krav om uddannelse - I dette tilfælde det der populært kaldes et speedbådskørekort. Brug Søfartsstyrelsen hjemmeside til at se om forholdet mellem motor størrelse og længde kræver bevis.
Forsikrings forhold:
  • Hvis speedbåden eller vandscooteren falder ind under den kategori hvor du skal have certifikat til skal du ligeledes have ansvars forsikring. 

Der er derfor som sådan ikke noget lovkrav om duelighedsbevis til andre joller eller små sejlbåde. Selv om der ikke er krav til uddannelse er der naturligvis stadig krav om at du overholder alle regler fx søfartsreglerne - Ukendskab til reglerne er ikke en fritagelse for at følge regler. Dette er fuldstændigt ligesom færselsloven også gælder for en cykel selvom du ikke skal have kørekort for at måtte køre cykel.
Du kan faktisk sejle alt op til 15 m længde, bare motorstørrelser ikke er for meget.

Men så er det jo heldigvis sådan at i her i Danmark har lange traditioner for, at man SELV sørger for, at lære det nødvendige.

Jeg kender flere meget dygtige sejlere, som sejler både på 10-15 m UDEN at de har en formel uddannelse.

Og det er jo altid også ens egen interesse, at sejle sikkert, og komme levende hjem hver gang :-)

To ulykker kommer sjældent alene.
Ok ja naturligvis skal man selv føle sig sikker, også i forhold til gæster eller ens familie på båden ;)

Nu har jeg sejlet i over 30 år, så mener at have rimeligt styr på det ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis