Fjernelse klaplag uden at understøbe

Jeg har netop købt et hus fra 70'erne, hvor vi har fundet af, at radiatorerne i stuen slet ikke kan varme hele stuen op. Vi har haft en vvs'er forbi, der siger, at det skyldes, at systemet er enstrenget, og der derfor ikke er mere varme tilbage, når det endelig når stuen. Vi overvejer derfor nu at få lavet gulvvarme.

Vi står dog i den situation, at der kun er 150 mm at gøre godt med fra klaplag til undersiden af parketgulvet, ligesom de indevendige vægge står direkte på klaplaget. Hvis vi derfor skal gøre det helt ordentligt med opbrydning af klaplag, udgravning, 300 mm isolering osv., skal alle indevendige vægge enten væltes i processen eller understøbes... Begge dele er langt udover, hvad mine evner er til, ligesom det er langt dyrere, end hvad pengene rækker til. Vi overvejer derfor en anden løsning, som en murer lige hurtigt slyngede ud, og som jeg gerne lige vil have testet af hos jer.

Mureren foreslog konkret, at vi skærer klaplaget (der har en tykkelse på 100 mm) op ca. 20 cm. fra indervæggene. Vi fjerner IKKE det kappilarbrydende lag herunder, men isolerer i stedet med Kingspan. Herefter lægges varmeslanger ud, og der støbes så et nyt klaplag, som vi så kan lægge vores nye gulv på. Da Kingspan eftersigende skulle isolere ca. dobbelt så godt som standardisolering, burde vi med ca. 150 mm dermed omtrent nå de 300 mm. Hvad tænker I om denne løsning? Er det forsvarligt at skære klaplaget op og fjerne det, når man ikke rører ved terrændækket? Og har I evt. nogle råd til processen?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
løsningen er god nok , det er flere der har gjort på den måde
dog skal du ikke regne med at at så meget ekstra isoleringsevne , det isolere ca 20 % mere 
Det er farligt at skære betonen langs med indervægge, der skal ikke meget til for at det kan komme til at skride ud og vælte.

Hvis budgettet er stramt ville jeg understøbe det nødvendige et rum ad gangen og lægge tomrør ned så nye kredse til gulvvarme kan kobles på efterhånden som rummene er klar til det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Når I gør gulvvarme til husets primære varmekilde (altså fjerner radiatorerne) så ville jeg gøre det ordentligt. Det ville jeg af 2 grunde:

1. Det giver bedre og billigere drift af anlægget. Træls at bruge en masse penge og så kan I alligevel ikke holde varmen med mindre I kører med glohed fremløbstemperatur som vil skade en evt. gulvbelægning eller at anlægget bliver dyrt i drift.

2. Måske skal I sælge en dag og der skal I stå til ansvar for det som er lavet og det kan blive dyrt at stå med noget LDS, som ikke er lavet ordentligt. Køber har krav på at få oplyst alt LDS-arbejde som er udført på et hus -->  https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/237941/s/simpelt-lav-det-selv-kan-udloese-store

Der er ikke noget i vejen med Kingspan men uanset isoleringstype, så skal du være sikker på at du opnår den isoleringsevne der kræves.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis