Dataudtag i hus


Hej
Skal trække lidt netværkskabler i huset og sætte routeren i kælderen (Unifi UDM Pro)
Hus består af kælder,stue og 1.sa

kan jeg trække kabel fra kælder (udm) til stue til et dataudtag stik og trække videre derfra til 1.sal til et dataudtags stik og så sætte Accesspoint/switch i der, eller bliver det for mange samlinger og dermed svagt signal? Kabel er cat6a

p /p
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal trække to kabler fra kælderen og så lade dem gå til hver sit udtag i stedet for. Det er noget rod at begynde at dele et enkelt kabel og det koster meget hastighed

 

Datakabler trækkes i princippet i stjerneforbindelse fra router eller switch.
Router hat ofte kun 4 dataudtag så hvis der er brug for flere så tilføjes switch, acces point eller andre fordelings systemer.
Så kan man trække fra router til 1-3 udtag og den 4. går så til switch hvor der fordeles fra. Og igen er det stjerne forbindelse.
Der er metoder hvor kablet kan deles til 2 hvis der ikke er krav om høj datahastighed. Men det er besværligt og med den ret lille pris for datakabel så er det næsten aldrig interessant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kan du på nogen måde trække dedikerede kabler ud til hvert stik så er det klart at foretrække. Det har jeg selv gjort og så i et patchpanel med "ormegården" i den anden ende og derfra videre til de rette steder. Det har givet en stabil gigabitforbindelse ud i alle rum med stik.
Hvis du sætter din router i kælderen så kan jeg anbefale et lille RACK skab og som ellers skrevet. Træk alle kabler ned til kælderen og til dit rackskab og lav her dit "samlingspunkt" / krydsfelt og styr det hele herfra. Det bliver du glad for i længden for lige pludselig kommer der en switch til, måske en NAS osv.   

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

bibihest skrev den 08-06-2021 07:42:44

Du skal trække to kabler fra kælderen og så lade dem gå til hver sit udtag i stedet for. Det er noget rod at begynde at dele et enkelt kabel og det koster meget hastighed

 Skal ikke dele noget op, dataudtaget tænker jeg er en med 2 udtag, så 2 kabler dertil.
men tænker det er nemmere at smide en switch istedet for at skulle monterer dåse på væggen, og så bare køre videre derfra. Materiel til dåser er 1000kr plus besværet, en mini flex switch koster 250kr 


p /p
Nu ved jeg ikke hvor meget du lægger på i avance for at komme op på 1000kr i materialer. Men i runde tal:
1,5M underlag 80 kr.
dobbelt dataudtag 70 kr
2 x connector a`70  
 Det giver under 300 kr for hver dobbelt dataudtag. Og det ser helt klart bedre ud end Switch hvert sted.
Desuden skal du jo have forbindelsen til switch alligevel. Skal du konnektere stik på ender af datakabel så skal der bruges en special klemmetang  til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis