Udskiftning af remende

Hej,

Jeg har en remende på huset der trænger til udskiftning, det ville jeg kaste mig ud i men har lige et par spørgsmål.
Min plan er at sætter en soldater under det yderste spær som ligger an på den rådne remende, og det næste spær på den anden side af gavlen. Save remmen over efter de to understøttede spær, lave en ny rem og koble dem sammen med en bladsamling og ekspandere lim, Skrue bladsamlingen sammen med skruer og evt forstærke den med et par sømplader på siderne.

Mit spørgsmål er
Er det nok at støtte enderne af spæret med en enkelt soldat, Kan den styre spæret? Har ca 3m op til spærets ende.
Skal jeg længere ind med rem samling for at belastningen fra det yderste spær ikke ligger i samlingen?
Hvordan skal spærene fæstnes til remmen? Kan se det gamle spær på remenden har fået et søm skråt ned i remmen på begge sider, er det nok? Er der en bedre løsning?
Lige en sidste ting, er der nogle der har en god løsning på en pæn inddækning af den nye remende, synes ikke en flad zinkkapsel passer til huset, ville gerne holde stillen lidt, ellers vil jeg næsten heller skifte den igen om 20år.

Mvh
Aksel

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den rem ende saver du af uden at opsætte soldat. Spærret hænger helt af sig selv i de 10-15 stk lægter som ligger oppe under tagsten. 
Det er ikke nødvendigt at forlænge rem enden bare lave den pæn 8 -10 cm fra muren hvor den er frisk. Så hænger blind spær der i de næste mange år uden det mindste problem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,
Tak for dit svar. At fjerne den synes jeg ikke rigtig er en mulighed, det ville se mærkeligt ud. Desuden tænker jeg der en grund til man lod remenden støtte spærret. Men man kan da sige hvis lægter fint kan bære spærret selv så er det jo nok ikke så kritisk hvor jeg placere samlingen, eller hvordan jeg understøtter det i processen.
Mvh
Aksel
Du kan bare udskifte din sternkant også, den ser lidt hærget ud. Så er det som mange andre steder.
Vil du have remmen til at gå ud forbi så skal den inddækkes med f.eks. blik, zink, eller kobber. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis