Transiensbeskyttelse i hus med "nulling"

Hej Lav-Det-Selv Eksperter :-)

Jeg står med et ældre hus fra 1930erne, med EL renoveret i 60erne og midt 90erne hvor vi gerne vil installere transientbeskyttelse i målertavlen ifm med at vi installerer netværkskabler i huset. I huset er der "nulling". Så alle beskyttelsesledere i husets jordede stikkontakter (køkken, badeværelser og bryggers samt udenfor) er monteret i separat jordskinne i el-skabet og så går en leder herfra til HPFI N indgang. Der er ikke lokal jord.

Vil det kunne lade sig gøre uden større omlægninger at få det monteret i skabet og hvad kan jeg forvente at betale for sådan noget. FOr det skal vel laves af en autoriseret el-installatør

Love er minimumsiveauet
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal regne med ca. 12-1500 for materiale. Og så burde en erfaren elektriker kunne løse opgaven ca. 2  timer til som går til arbejdsløn og kørsel så cirka . 2500-3000 sådan i runde tal.. 
mfrost skrev den 07-06-2021 19:52:01

Du skal regne med ca. 12-1500 for materiale. Og så burde en erfaren elektriker kunne løse opgaven ca. 2  timer til som går til arbejdsløn og kørsel så cirka . 2500-3000 sådan i runde tal.. 

 Og det er ikke et problem i et hus med nulling ? For overbelastningen ledes vel så tilbage til el-værket?

Har spurgt en elektriker her i KBH og fået svar for nogle minutter siden. 5-10.000 kr. Det er måske KBH priser?


Love er minimumsiveauet
Her er et eksempel på en 3 faset transientbeskyttelse som kan gå både til alm jording og nulling alm. heddet også TT (tera tera) mens nulling hedder TN. Eksempel som du kan se koster den lige knap 1100 derudover skal der bruges lidt kabel evt nogle tyller men hvordan den elektriker du har spurgt kommer og på10.000 det fatter ud over at københavnske håndværkere må være stinkende rige hvis der er nogen der hopper på de priser. 5.000 kunne måske forsvares men i m in optik stadig i den absolut allerhøjeste ende.

mfrost skrev den 07-06-2021 21:32:14

Her er et eksempel på en 3 faset transientbeskyttelse som kan gå både til alm jording og nulling alm. heddet også TT (tera tera) mens nulling hedder TN. Eksempel som du kan se koster den lige knap 1100 derudover skal der bruges lidt kabel evt nogle tyller men hvordan den elektriker du har spurgt kommer og på10.000 det fatter ud over at københavnske håndværkere må være stinkende rige hvis der er nogen der hopper på de priser. 5.000 kunne måske forsvares men i m in optik stadig i den absolut allerhøjeste ende.

Mange tak mfrost! :-) Så er jeg forberedt
Det kan være jeg ikke har forklaret det helt korrekt til ham. Men har segt det samme som jeg har skrevet i denne tråd.

Man skulle tro med den større konkurrence der er i KBH at priserne ville være bedre. Men i stedet er der bare nogle tager tager røven på folk desværre. Jeg leder lidt videre efter en i et lavere prisleje.

Tænker det generelt er en mindre udgift ift. den ekstrabeskyttelse det giver? Ikke at vi nogensidee har oplevet overspændingsproblemer.


Love er minimumsiveauet
mfrost skrev den 07-06-2021 21:32:14

Her er et eksempel på en 3 faset transientbeskyttelse som kan gå både til alm jording og nulling alm. heddet også TT (tera tera) mens nulling hedder TN. Eksempel som du kan se koster den lige knap 1100 derudover skal der bruges lidt kabel evt nogle tyller men hvordan den elektriker du har spurgt kommer og på10.000 det fatter ud over at københavnske håndværkere må være stinkende rige hvis der er nogen der hopper på de priser. 5.000 kunne måske forsvares men i m in optik stadig i den absolut allerhøjeste ende.

 Er de priser du anslår inkl. eller eksl. moms?


Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis