Lysningsfolie (dampspærre) ved udskiftning af vinduer i 70'er hus

Hej alle GDS'er,

Jeg står og skal til og renovere et fuldmuret 70'er hus fra A-Z og har besluttet at montere dampspærre, da lofter skal udskiftes.

Her kommer mit spørgsmål så; vinduer og dører skal også skiftes, men skal man her montere en lysningsfolie (dampspærre) mellem karm og bagmur?

Mvh. Batmaan,
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det kommer lidt an på hvordan du havde tænkt dig at lave lysningen.
Når du skriver fuldmuret hus så kan du jo montere vinduer m.m. og så pudse / spartle lysningen op. Så behøver man ikke dampspærre men der skal fuges med silicone eller lignende materiale indvendig. Mellemrummet imellem vinduer og mur skal stoppes med isolering eller tjæret værk. Det sidste anbefales hvis der er tale om trævinduer. 
Udvendig gerne ILMO bånd eller fuge med mørtelfuge.
Skal du lave en lysning med plade ind imod åben hulmur så bør der monteres dampspærre, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak skal du have og tak for svar.

Min første idé er at lave lysningen af Fermacell (dog MDF som vindueskarm), da disse skal bruges til lofter i resten af huset og så bruge lysningsfolien bag ved Fermacell samt at fuge vinduet udvendigt med en MS-fuge - lyder det som en fornuftig løsning? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er vigtig at fuge indvendig med tæt fuge. Ligesom med dampspærre skal det være tæt på den varme side. Det gør ikke noget at der også fuges tæt udvendig der kan sagtens fordampe fugt igennem mursten udvendig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også