Lovlige stikkontakter?

Hej kloge hoveder derude,

Jeg er flyttet ind i en leje lejlighed fra 1921 på Frederiksberg, som er byfornyet i 2009 med nyt køkken og badeværelse, og der er stikkontakter med jord i både køkken og badeværelse. I soveværelset er ledningerne fræset ind i væggen, men ikke i stuen. Lejligheden har fejlstrømsrelæ. 

SPØRGSMÅL 1:

Soveværelset/ stuen er dog fyldt med denne type dobbelte stikkontakter uden jord (jeg vil gætte på de er fra 2009):          LK FUGA Dobbelt stikkontakt med afbryder, 1½ modul

Jeg ønsker at udskifte tangenter/ rammer/ kasser, men ønsker selvfølgelig ikke at hæfte for en eventuelt ulovlig stikkontakt.

Problemet er så bare, at der inde i stikkontakterne er jordledere, som ikke er tilsluttet stikkontakterne og oftest ikke er beskyttet af en samlemuffe. Hvorvidt jordlederen er aktiv, ved jeg ikke.

Hvordan tester jeg om jordlederen er aktiv?
Er det en lovlig installation, forudsat at jordlederen er aktiv?
Hæfter jeg for noget ved at udskifte tangenter/ rammer/ kasser, hvis installationen ikke er lovlig?

SPØRGSMÅL 2: Jeg ønsker at udskifte denne gamle dobbelte afbryder til 2 STK:     LK FUGA Afbryder 1-pol, 1 modul


Dog er jeg også her i tvivl om lovligheden af den oprindelige installation. Den sorte ledning sidder "løst" og fører strøm fra den øverste afbryder til den nederste. Heller ikke i denne gamle installation er jordlederen tilsluttet stikkontakten.

Er det en lovlig installation, forudsat at jordlederen er aktiv?

Jeg ønsker blot at forny den med samme bagvedliggende installation. Væggen er porøs så jeg har spartlet den.

SPØRGSMÅL 3:

Den gamle dobbelte stikkontakt vist forneden ønskes udskiftet til:     LK FUGA Dobbelt stikkontakt med afbryder, 1½ modul

Også her er jordlederen ikke tilsluttet stikkontakten. Er det en lovlig installation, hvis jeg udskifter denne med dobbelt stikkontakt, selvfølgelig uden at tilslutte jordlederen?

Håber der er nogle kloge hoveder derude som kan give noget feedback :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal aldrig tilsluttes jordledning på afbrydere (billede 2,4,5).
Det er tilladt at udskifte eksisterende materiel med samme type (stikkontakterne).

Hvis der i 2009 er lavet mindre ændringer i stue/soveværelse, så som at udvide installatioen med 1-2 ekstra stikkontakter, er der ikke krav om at disse skal være med jord. Kun ved større renoveringer er det er krav.

Hvis jordlederen ikke er aktiv, er det ikke noget krav om at den skal være tilsluttet noget.

På det sidste billede, skal du være opmærksom på, at der kun må monteres én ledning i hvert hul. Da du har 3, og kun 2 huller, er du nødt til at lave en samling bag stikkontakten som på billede 3.
Tak for svar jenshøj :)

Så jeg har blot et opfølgende spørgsmål.
Hvis jordlederen er aktiv, er det så tilladt at undlade at have denne tilsluttet som vist på billederne?   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, men i det tilfælde vil det være dumt ikke at udskifte stikkontakten med en med jord, hvis man alligevel er ved at købe nye.

Det som ikke er tilladt er at have en stikkontakt med jordhul, men hvor der ikke er tilsluttet jord.
Hvordan tester jeg om jordlederen er aktiv? Med et voltmeter skal du måle 230v eller deromkring mellem fase og en aktiv jord.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis dukke er i besiddelse af voltmeter kan du ligge jordlederen over på en af de strømførende leder og her skulle dit fejlstrømsrelæ(HPFI) slå fra.
Hvis du udskifter alle dine dele med dele som er magen til er du på sikker grund.

Men da der er en lejet lejlighed ville jeg da gå til udlejer og høre om det var øget han ville stå for, da det i sidste ende er ham der står med problemerne hvis der er/skulle opstå tvivlsspørgsmål. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
lige et opfølgende spørgsmål.

https://www.bauhaus.dk/samlemuffe-2-5-mm-6-stk-blister-naturel

Når jeg kigger på samlemuffer i bauhaus, står der at det kun er en autoriseret elinstallatør som må benytte dem.
Vil det sige at jeg ikke selv må samle de 3 ledninger i en samlemuffe, hvor kun 1 ledning går til stikkontakten?
Skal jeg have en elektriker på banen? eller har jeg fat i den forkerte samlemuffe 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvilken type ledninger skal så gå fra samlemuffen til kontakten?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I princippet må du ikke ændre i den faste installation, når du udskifter stikkontakten. Men at samle 3 ledninger i samme farve med en muffe, kan praktisk talt ikke gå galt, så det ville jeg ikke være bekymret over at gøre selv. Du skal bruge samme type ledning, som den der kommer ud af væggen. Dvs. stiv 1,5mm2. Hvis en af ledningerne, som kommer ud af væggen er lang nok, så kan du klippe et stykke af den, og bruge det.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også