Belastning på 3g1,5 og 5g1,5 til bil lader.

Nogen der ved hvor mange ampere man må trække over et ubrudt 3g1,5 eller 5g1,5 over længere tid fx 10 timer? Jeg har læst man siger Max 6 amp med et normalt stikkontakt. Men vis kablet kommer direkte fra tavlen og er dedikeret. Så må det da være mere? 
Nogen der ved hvor mange ampere man må trække over... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 07-06-2021 21:56:29

De 4 mm2 kommer fra SIKs hjemmeside, hvor der en tabel over dimensionering af kabler i forhold til den foransiddende sikring. Der er desuden en regel om belastning ved maks strøm i over tre timer.
Da både Imaster og elgiraffen formentlig er uddannede inden for el-faget, er I sikkert i stand til at finde de relevante regler. Regelsættet er at finde i DS 60 364. Mit svar er givet ud fra de absolut minimale oplysninger, der er givet.
Jeg er absolut modtagelig for korrektioner af mit svar.  

Jeg har sidst dette emne var oppe, forgæves forsøgt at finde den omtalte regel vedr. Længere varende belastninger…. Det lykkedes ikke at finden den og jeg  kan stadig ikke finde noget omkring dette.

Jeg har også forhørt mig hos andre inde for el faget, uden held.
De 3 timer stammer nok fra 701.433 A fra SB 1993 hvor tabel 701 A ikke må anvendes for kabler der forventes at blive belastet med mere end halvdelen af den højst tilladte mærkestrøm i længere tid end 3 timer ad gangen. Men både SB1993 og de særlige lempeligere regler for boliger er desværre fortid.
De 4 mm2 stammer nok fra artiklen om simpel dimensionering, hvor man kan fremføre enkelte kabler uden dimensionering.
elgiraffen skrev den 07-06-2021 20:09:33

I dag er det helt almindeligt at dimensionere et kabel efter forventet belastning af det tilsluttede udstyr (fast tilsluttet, ikke stikkontakt). Derfor kan man ikke længere regne med at fx et kabel 2,5 mm2 tilsluttet en gruppe forsikret med 16 A må belastes med 16 A. Den foranliggende beregning kan meget vel betyde at dimensioneringsstrømmen er mindre hvorfor man ikke ukritisk kan udskifte det tilsluttede udstyr med udstyr med højere effekt. Omvendt kan 1,5 mm2 af og til forsikres med 16 A, afhængig af oplægningsmetode,

Når et kabel er dimensioneret korrekt (IEC) skal der ikke tages hensyn til belastningstypen eller tiden det er belastet. Så jeg ved ikke hvor de 4mm2 og 6 mm2 ift 15,9 A kommer fra når der ikke har været talt om oplægningsmetode, samlet fremføring mv.

 De dimensioneringer lavede vi alstå også efter IEC da jeg tog installatøren tilbage i 2006, men at de muligvis har ændret hvor meget last strøm der må føres jvnfør IEC er en anden side af sagen, men dengang hed det sig at kablerne måtte føre så og så mange amperre kontinuert jævnfør skemaet i SB6 for IEC (og ikke 75% reglen), og ville i givet fald beholde en overflade temperatur på under 60°C.


Af samme årsag husker jeg også, at IEC havde en gevaldigt større reduktion ved parallel fremløb end forenklede danske regler.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis