Belastning på 3g1,5 og 5g1,5 til bil lader.

Nogen der ved hvor mange ampere man må trække over et ubrudt 3g1,5 eller 5g1,5 over længere tid fx 10 timer? Jeg har læst man siger Max 6 amp med et normalt stikkontakt. Men vis kablet kommer direkte fra tavlen og er dedikeret. Så må det da være mere? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad os vende den om, hvor stor en lader har du brug for at få installeret?
Netop pga. der køres med konstant stor strøm på kablet, så må der ikke være nær så meget belastning på et forsynings kabel til en bil-lader som til f.eks. en stikkontakt eller el-radiator.

 

Jeg prøver at vudere om at grave et nyt kabel ned til carpoten er besværet værd. pt har jeg et 5G1,5.
producenten har irriterende nok en del fejl i deres manual lige på det kable.

fx skriver de at man max bør lade med 80% af sikriingen. men de 2 skema'er jeg kan finde fra dem ser sådan ud:
ved den første er 80% af 10A åbenbart 6A
ved nummer 2 er 80% af 10A, 8A men resten af udregningen er baseret på de 6A.
man kan se de forventer en 10A sikring på 1,5 kabal:

Ud fra det ville jeg mene en konstant belastning på 8A x 3 ville være ok på et 5G1,5.
men altid rart med en second opinion.

8A burde give mig en opladning på ca 25km i timen. Hvilket jeg tænker er rigeligt.
(8A x 3F x 230V) x 0,9(effekttab) x 5(km pr Kwh).

Mvh Mach
Den second opinion får du her. Det, du henviser til, kan du ikke bruge til noget som helst, fordi du ikke kan dimensionere dit kabel efter, hvad du forventer af belastning. Hvad er der i vejen med at søge på ladeboks i søgefeltet?
Du har ikke oplyst noget om, hvilken effekt din lader er beregnet til at lade med.
Lad os antage, at tilslutningseffekten på laderen er ca. 11kW. Ved en trefaset tilslutning giver det en strøm på 11kW/0,69kV = 15,9A. Det er så dimensioneringsgrundlaget. Det betyder, at kablet skal være 5x4 mm2. Ved tilslutningen af ladere til elbiler, må det antages, at ladetiden er over tre timer, hvilket betyder, at du skal gå en dimension op, altså 5x6 mm2. Reelt skal kablet dimensioneres efter, hvor det bliver trukket, men den foreslåede dimension er rimelig sikker.

fase
Har søgt på ladeboks det jeg fandt omhandlede installationer af nyt kabel. Min situation er anderledes da jeg overvejer at bruge et eksisterende kabel. Laderen(Easee home) kan indstilles efter forhold 1.4kwh - 22kwh.

Mvh Mach
Annonce
Effekt beregningen skal du så lige have pudset af, da effekt (P) er lig med spænding (U) gange Amperre (I) og ved 3 faser en konstant ifht. spændingens forskydning (kvadratroden af 3~1.73).

Så ud fra din egen tese, så kan du lade med 400*1,73*8=5,5kW, men du skal følge de danske installations regler, som jeg ikke længere er opdateret i, men ved de anbefaler man går en kabel størrelse op da opladningen tager mere end 2 timer, eller reducerer til en begrænset belastning af den tilladte strøm i ledningen, men kender ikke procentsatsen herfor.
Sikkert af denne årsag, der er skrevet 4.2kW ved 3 faset 1.5 kvadrat kabel (400v*1,73x6A=4152W).


 

Det du har læst med 6A med en alm stikkontakt , er at en alm fuga stikkontakt IKKE ER GODKENDT til kontinuerlig belastning som er lig med sikringens str. du kan se belastningskema for en alm fuga stikkontakt her Belastning. Men hvorfor i alverden ikke føre det ordentlig 1. Gang du vil investere måske 2-300.000 i en elbil men ikke bruge for måske 4-500 kr. mere for at få et kabel der passer til den opladning som din bil kræver.. det fatter jeg simpelthen ikke... det er nok netop derfor at det er påkrævet at det er en aut. elektriker der opstiller trækker kabel og montere en el bils lader...fro han/hun har den fornødne viden til at gøre tingen lovligt og korrekt. 
S. Fabrin skrev den 07-06-2021 14:00:41

Den second opinion får du her. Det, du henviser til, kan du ikke bruge til noget som helst, fordi du ikke kan dimensionere dit kabel efter, hvad du forventer af belastning. Hvad er der i vejen med at søge på ladeboks i søgefeltet?
Du har ikke oplyst noget om, hvilken effekt din lader er beregnet til at lade med.
Lad os antage, at tilslutningseffekten på laderen er ca. 11kW. Ved en trefaset tilslutning giver det en strøm på 11kW/0,69kV = 15,9A. Det er så dimensioneringsgrundlaget. Det betyder, at kablet skal være 5x4 mm2. Ved tilslutningen af ladere til elbiler, må det antages, at ladetiden er over tre timer, hvilket betyder, at du skal gå en dimension op, altså 5x6 mm2. Reelt skal kablet dimensioneres efter, hvor det bliver trukket, men den foreslåede dimension er rimelig sikker.

I dag er det helt almindeligt at dimensionere et kabel efter forventet belastning af det tilsluttede udstyr (fast tilsluttet, ikke stikkontakt). Derfor kan man ikke længere regne med at fx et kabel 2,5 mm2 tilsluttet en gruppe forsikret med 16 A må belastes med 16 A. Den foranliggende beregning kan meget vel betyde at dimensioneringsstrømmen er mindre hvorfor man ikke ukritisk kan udskifte det tilsluttede udstyr med udstyr med højere effekt. Omvendt kan 1,5 mm2 af og til forsikres med 16 A, afhængig af oplægningsmetode,

Når et kabel er dimensioneret korrekt (IEC) skal der ikke tages hensyn til belastningstypen eller tiden det er belastet. Så jeg ved ikke hvor de 4mm2 og 6 mm2 ift 15,9 A kommer fra når der ikke har været talt om oplægningsmetode, samlet fremføring mv.

elgiraffen skrev den 07-06-2021 20:09:33

I dag er det helt almindeligt at dimensionere et kabel efter forventet belastning af det tilsluttede udstyr (fast tilsluttet, ikke stikkontakt). Derfor kan man ikke længere regne med at fx et kabel 2,5 mm2 tilsluttet en gruppe forsikret med 16 A må belastes med 16 A. Den foranliggende beregning kan meget vel betyde at dimensioneringsstrømmen er mindre hvorfor man ikke ukritisk kan udskifte det tilsluttede udstyr med udstyr med højere effekt. Omvendt kan 1,5 mm2 af og til forsikres med 16 A, afhængig af oplægningsmetode,

Når et kabel er dimensioneret korrekt (IEC) skal der ikke tages hensyn til belastningstypen eller tiden det er belastet. Så jeg ved ikke hvor de 4mm2 og 6 mm2 ift 15,9 A kommer fra når der ikke har været talt om oplægningsmetode, samlet fremføring mv.

Korrekt, dette har jeg tidligere “diskuteret”  i et ligende emne..

Jeg mangler os stadig at se den omtalte regler om at man ved længere varende belastninger skal gå et kvadrat op…..jeg vil meget gerne  se en henvisning til lige netop dette så jeg kan blive klogere…
De 4 mm2 kommer fra SIKs hjemmeside, hvor der en tabel over dimensionering af kabler i forhold til den foransiddende sikring. Der er desuden en regel om belastning ved maks strøm i over tre timer.
Da både Imaster og elgiraffen formentlig er uddannede inden for el-faget, er I sikkert i stand til at finde de relevante regler. Regelsættet er at finde i DS 60 364. Mit svar er givet ud fra de absolut minimale oplysninger, der er givet.
Jeg er absolut modtagelig for korrektioner af mit svar.  

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis