Køling af soveværelse på 1. Sal

Hej,

Vi er netop flyttet i nyt hus i vinters. Nu har sommeren meldt sig og det viser sig at vores soveværelse på 1. salen bliver 60 grader varmt inden sengetid.

Der er nu kommet mørklægningsgardiner med lidt refleks på Velux ruderne og det er vores ønske at opretholde en rumtemperatur på 20 grader døgnet rundt, så baby og mor kan sove når de skal.

Hvad er jeres erfaring med nedkøling af et soveværelse på 20 kvm. Skal jeg ud og investere i luft-luft varmepumpe + montering eller er der smartere (billigere) måder at gribe det an på? Jeg har ingen erfaring med A/C.

Eftersom det er et soveværelse går det ikke med en meget larmende løsning selvfølgelig.

På forhånd tak for alle inputs der måtte komme.

Bh SEB fra Hundested
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har lofthøjde til det ville jeg montere en ventilator. Et tilfældigt link: https://www.lampegiganten.dk/hvid-loftventilator-monarch.html  Vælg en model med hastighedskontrol.
Hvis det ellers er en normal kvalitet er disse loftventilatorer stort set lydløse og mere behagelige at bruge end air con. At den så er langt billigere at bruge end at have en aircon kørende er en yderligere fordel.

Jeg har boet et par år i Singapore så taler af personlig erfaring....

Hej Hensan,

Tusind tak for dit svar. Det er loft til kip med ret god vinkel på, så jeg tror at det vil blive en svær montage. Men vil se nærmere på det i morgen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der findes andre med en længere stang.
Endelig kan en pæn malet bræt på tværs bære denne lidt nede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvor meget (lidt) isolering er der i dit loft? Hvor gammelt er huset?

Søren O
Godmorgen. Jeg ser nærmere på muligheden for ventilator i loftet, men tror desværre aldrig det kommer til at blive rigtig godt (flot).

Huset er bygget i 1901. Det skulle være fuldmurede vægge, men isolation i loftet, bør være efter nutidens standard, da det er lavet indenfor de sidste 18 år så vidt jeg ved. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du vil sænke rumtemperauren , er der kun en løsning , en luft/luft varmepumpe som kan køle ned om sommeren , men det koster , du kan jo også flytte soveværelset , hvis muligt , til et mere køligt sted i huset .
Mvh S.H.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Du kan købe udvendige skygge gardin til Velux. Det trækkes for og kroges fast i bunden når man vipper ruden rundt. Det giver mere end indvendig mørklægning. Men det kommer aldrig ned på 20 grader.
Vindue holdes lukket om dagen og åbnes om aftenen og natten, hvor der kommer kølig natteluft ind. Præcis hvornår det kan åbnes afhænger af om solen står på.
Overetage der er lavet for 18 år siden lever op til den standard der var dengang, og det er næsten som nutidig standard.
Men sådan umiddelbart mangler der 100 mm isolering. Det ændrer ikke væsentlig på ulempen ved den sommer varme som vi nu glæder os over alle andre steder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har et børneværelse der vender mod syd med et stort velux vindue. Det gav rigtig meget at montere et skyggegardin som sidder uden på vinduet. Er solen først kommet gennem glasset er hjælper et refleks gardin indvendigt ikke meget

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er især tagfladen , der bliver opvarmet , og afgiver varmen ned i værelset om aften/natten især hvis tagfladen vender mod vest, det eneste der kan hjælpe her er et stort træ som kan skygge , en anden mulighed er markiser foran vinduerne, men det er dyrt , der er ingen lettte løsninger , desværre......Mvh  S.H.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også