Køling af soveværelse på 1. Sal

Hej,

Vi er netop flyttet i nyt hus i vinters. Nu har sommeren meldt sig og det viser sig at vores soveværelse på 1. salen bliver 60 grader varmt inden sengetid.

Der er nu kommet mørklægningsgardiner med lidt refleks på Velux ruderne og det er vores ønske at opretholde en rumtemperatur på 20 grader døgnet rundt, så baby og mor kan sove når de skal.

Hvad er jeres erfaring med nedkøling af et soveværelse på 20 kvm. Skal jeg ud og investere i luft-luft varmepumpe + montering eller er der smartere (billigere) måder at gribe det an på? Jeg har ingen erfaring med A/C.

Eftersom det er et soveværelse går det ikke med en meget larmende løsning selvfølgelig.

På forhånd tak for alle inputs der måtte komme.

Bh SEB fra Hundested
Hej, Vi er netop flyttet i nyt hus i vinters. Nu... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for alle de gode svar der er kommet. Ja, det er selvfølgelig et vestvendt værelse, med to store Velux vinduer 😅. Der er ingen store træer til at skygge. Jeg forstår at luft-luft pumpe ville være den eneste løsning der ville gøre en betydelig forskel deroppe. Men det er en lidt pebret løsning for at køle de få kvm ned. Det er til at købe en brugt på dba og sikkert også installere det meste selv, men bare test og kontrol koster næsten 4000 kr i mit område.

Det lyder rigtig smart med udvendige mørklægningsgardiner som i skriver. Det vil jeg Google lidt mere. Men som der også skrives så dannes meget af varmen sikker på teglene og overføres ind gennem loftet.

Kan en DUKA ventilator gøre noget? Nogle erfaringer med denne lidt mere diskrete løsning? 
Varmepumpe...Man kan ikke lave noget selv , og købe brugt dur ikke , når den først er opsat og monteret , så er der ikke flere udgifter , jeg ved ikke hvad du mener med test og kontrol til 4000 kr

Mvh S.H.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er naturligvis tegltaget der bliver varmt, men vinduet virker ligesom i et drivhus, så der kommer det meste af varmen ind.
Kig hos Velux forhandlere, den udvendige solskærm er en slags markise. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Køb en Luft-Luft varmepumpe af "godt" fabrikat og få den monteret af en autoriseret !
Man starter så køl i løbet af dagen og køler ned til ca.18 Gr. og ændrer så temperatur indstilling til ca. 22 Gr. når man går i seng - så varer det et par timer inden ventilationen starter og så er i faldet i søvn og hører den ikke
Samtidig får du billig opvarmning af soveværelset om vinteren !
Det ovenstående er min erfaring efter mere end 10 års "bofællesskab" med Panasonic varmepumper som du også kan søge energitilskud til da den jo er til "opvarmning"   
Vedr. støjen kan de "gode" varmepumper faktisk IKKE høres når du er 5 meter væk


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også