Kransæt, gearhjul og kæde ruller, men baghjul gør kun uden modstand

Hej LDSere

Jeg står i den uheldige situation, at min cykel med indvendige gear ikke længerer "engarerer", når jeg drejer pedalerne, og der er vægt på baghjulet. Kranksættet, gearhjulet og kæden ruller alle, som de skal. Det er derfor min formodning, at det går galt mellem gearhjul og gearnav'et, men jeg er både i tvivl om, hvorvidt det er en korrekt antagelse - og hvis det er, hvordan det fixes.

Hvad tænker I?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest sandsynlige ud fra din tekst er at gear skifter er ude af justering. Find ud af hvad det er for gear. søg på youtube navnet og noget med adjustment. ellers må du komme med noget mere.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ikke at jeg er cykel ekspert, men det lyder som om det er friløbet der er defekt.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er bagbremse på cyklen, så intet friløb (så vidt jeg ved) :-)
Der er altid friløb på en cykel, undtaget artist cykler f.eks. i cirkus hvor der er faste pedaler.
Friløb er den del der sørger for at cyklen fortsat kører selv om du ikke træder i pedalerne hele tiden.
Når der er indvendig gear kan de stille sig, populært sagt imellem 2 gear. Her tager det ikke fat og hjulet drejer ikke rundt.
Så har jeg nogen gange haft held med  ( medens cyklen vender på hovedet eller hænger oppe i stativ og gear-vælger står i en af de mellemste gear)  at dreje pedaler rundt samtidig med at jeg trækker lige så stille ud i kabel fra gear vælger. Dette træk kan være oppe midt på cykel.
På et tidspunkt kommer den i gear, og man kan så skifte gear på den måde. Hvis det lykkes kan justere lidt på gear kabel så den trækker lidt hårdere.
Nogle gear systemer er der en streg som skal passe ved et bestemt gear på håndtaget.
Skal du have mere præcise oplysninger så kan du indsætte et billede af gear systemet, både håndtag men også vælgeren nede ved baghjul. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svar ev elmand

Der lærte jeg lidt nyt - og det giver selvfølgelig god mening :-)

Jeg har - mens jeg ventede på svar - taget hjulet af, og kan se, at samme problem fortsat er til stede. Kan det alligevel være gearet?

Jeg kan i øvrigt konstatere, at jeg kan dreje gearhjulet begge veje (med hjulet af). Er det ikke meningen, at det skal blokere i hvert fald den ene vej (fodbremse)?

EDIT: Jeg opdager lige, at du har bedt om et billede. Jeg afventer lige svar på ovenstående, hvis svaret er, at det (nok) er gearet, så går jeg ud og sætter hjulet på igen, og tager billeder af det relevante :)
Hjulet skal kunne dreje begge veje. Du kan jo trække med din cykel både frem og tilbage. Den eneste situation hvor hjulet bremser er når tandhjul føres tilbage ( fra pedaler naturligvis) og det kan du ikke afgøre med hjulet afmonteret da det hænger sammen med den lille torsions arm som du også har afmonteret ( på nogle moderne cykler, blot en flad skive på akselen)
Det er ikke sikkert jeg kan svare ud fra billeder men måske andre kan, da der er flere modeller og du har kun sparsomme oplysninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvfølgelig - mekanikken er åbenbart ikke så hurtig på øverste på en søndag eftermiddag :)

Er det almindeligt, hvis det er fejlen, at hjulet drejer, så længe der ikke er modstand på? Navet er et 7 gear indvendigt Shimano Nexus. Gearkablet sidder monteret i noget, der ligner https://www.cykelpartner.dk/gearnav-dele-nexus-7-gear/shimano-nexus---komponentsaet-til-shimano-nexus-7-gear-med-friloebrullebremse---cj-nx10 på en prik.

Jeg har prøvet din metode, men synes ikke rigtig, der sker noget, når jeg hiver i gearkablet mens jeg drejer pedalerne rundt. Er det nok at hive i yderkablet, eller skal jeg hive gearwiren? Gearwiren er kun eksponeret ved gearskifteren, og så nede ved navet. 
Det hjælper ikke at hive i yderkabel, det er inderkabel som har fat i skifteren.
Kan du ikke få fat i denne så dur den metode ikke. Du kan se der er en pil og andre mærker, Jeg husker ikke hvilken gear den skal stå i for at mærker skal justeres ud for hinanden. Der må du søge på youtube på geartype. Der er mange der får uddannelse på youtube så prøv der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du afmontere gearskiftet ved baghjulet, burde den gå i gear af sig selv, som jeg husker det er det højt gear.
Virker det er det justering der skal til, virker det stadig ikke, er det noget indvordes i gearnavet.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis